Wednesday, April 4, 2012

Macam berada didalam dunia avatar


Ia mungkin kelihatan seperti kehidupan makhluk asing di pantai, tetapi kesan biru neon yang menarik ini adalah satu fenomena semulajadi. Imej yang luar biasa telah diambil oleh jurugambar Doug Perrine semasa lawatan ke Vaadhoo, salah satu daripada pulau-pulau Raa Atoll di Maldives.

Dia menangkap reaksi kimia semulajadi yang dipanggil bioluminescence, yang berlaku apabila mikro-organisma di dalam air diganggu oleh oksigen. Tindak balas adalah sama dengan 'bersinar' apabila kunang menggunakannya untuk menarik mangsanya atau rakan-rakan. Walaupun pemandangan yang jarang berlaku pada garis pantai, fenomena ini lebih kerap dilihat di tengah laut apabila-kapal yang menganggu oksigen di dalam laut, yang menyebabkan bakteria bioluminescent bersinar.

Banyak organisma laut 'bercahaya', terutamanya makhluk yang hidup di kedalaman di mana cahaya dari permukaan adalah kurang berkemungkinan untuk menembusi.


Cahaya pada waktu malam adalah kesan sampingan mekar alga merah, dikenali sebagai gelombang merah, yang boleh menukarkan pantai seluruh kirmizi dan air menjadi keruh. Bau pereputan, disebabkan oleh reput rumpai laut, plankton dan ikan sering mengiringi keadaan itu kerana alga merah kebuluran air oksigen dan cahaya. Pada waktu malam, terdapat peningkatan dalam plankton mikroskopik disebut dynoflagellates, yang bercahaya dalam gelap apabila diganggu oleh arus atau gelombang.

Foto Encik Perrine juga menunjukkan cahaya lampu kapal di ufuk ke arah kanan gambar, manakala bintang di langit di atas menyediakan kontras aura biru di pantai.





.

2 Penyokong CHELSEA:

Unknown on April 4, 2012 at 8:31 PM said...

wahhh.. effect biru pada air tu memang cantik sangat. KAGUM!! Subhanallah...(^____^)

Nour Adieb on April 4, 2012 at 11:12 PM said...

Cantik!Subhanallah :D

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!