Wednesday, August 29, 2012

Sedihnya.. Haiwan cantik ini mulai pupus


Dengan bulu berwarna kelabu muda dan telinga seperti anak beruang, tidak hairan mengapa koala Australia disukai ramai. Namun, haiwan herbivor itu kini menghadapi krisis dan bergelut untuk meneruskan hidup di dunia serba moden ketika ini. Sebelum ini, terdapat 10 juta koala di hutan pantai timur Australia, tetapi kini hanya tinggal 2,000 ekor sahaja, sekali gus menyebabkannya disenarai sebagai haiwan yang diancam pupus. Habitat mereka musnah bagi memberi laluan kepada pembesaran pekan dan bandar yang mengundang bahaya kepada haiwan itu.

Bagaimanapun satu kumpulan sukarelawan, termasuk Penyelamat Hidupan Liar Koala Pantai Sunshine dan Pasukan Penyelamat Koala Teluk Moreton berkerja keras untuk menyelamatkan spesies yang terancam itu. Kumpulan itu membuka talian bantuan 24 jam untuk menyelamatkan koala yang cedera. Anak-anak koala yang kehilangan induk pula diambil dan dibela oleh seorang sukarelawan yang telah dilatih menjadi 'ibu angkat', di kediamannya. Namun, selepas haiwan itu besar, ia perlu dilepaskan semula ke hutan secepat mungkin dan beberapa protokol perlu diikut sebelum melepaskannya.


Bagaimanapun bagi koala yang tidak mampu untuk menjaga dirinya sendiri, ia akan dihantar ke Hospital Hidupan Liar Zoo Australia berhampiran Brisbane. Diasaskan oleh bintang televisyen The Crocodile Hunter, Steve Irwin yang maut pada 2006 akibat terkena sengat ikan pari, hospital itu merawat beratus-ratus koala setiap tahun, selain haiwan seperti ular, kanggaru dan keluang. - AGENSI







.

2 Penyokong CHELSEA:

Unknown on August 29, 2012 at 2:11 PM said...

haish ...kesian

beat on August 29, 2012 at 3:20 PM said...

manusia penyebab kerosakan

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!