Wednesday, October 17, 2012

Aneh.... Ada makhluk raksasa dari dalam air


Seekor oarfish, makhluk raksasa dari laut yang jarang sekali keluar tiba-tiba muncul dan terdampar di pantai. Oarfish adalah ikan raksasa yang diketahui hidup di dasar samudera, pada minggu lalu, terdampar dalam keadaan mati dekat Hacienda Beach di Cabo San Lucas, Mexico. Oarfish yang juga dikenali sebagai ikan pita, adalah ikan bertulang terpanjang di laut. Ciri-cirinya, tubuh perak mengkilat dan sirip punggung merah atau oren. Salah satu yang muncul pada itu dianggarkan memiliki panjang sekitar 20 kaki (6 meter) dan menarik perhatian orang ramai di pantai tersebut. Kerana ukurannya, ramai yang percaya bahawa cerita rakyat tentang ular laut raksasa dan cerita dari makhluk laut mitologi seperti Rakasa Loch Ness berasal dengan oarfish tersebut.

Pisces Fleet blog Fishing Sport melaporkan bahawa beberapa penduduk tempatan melompat untuk membantu ikan itu menjauhi pantai, tapi ikan itu terus kembali ke pasir. Blog itu mengatakan bahawa dengan cepat pengawal pantai mengambil ikan itu keluar dari air, dan membuangnya kembali ke laut sekitar dua kilometer sebelum pakar dapat sampai di sana untuk mengambil sampel.

Oarfish biasanya berada di kedalaman sekitar 3000 meter di bawah permukaan. Ikan itu muncul ke permukaan laut jika ia sakit atau terluka. Oarfish dapat membesar sehingga 50 meter panjangnya, tetapi tidak berbahaya, kerana mereka tidak memiliki gigi. Ikan itu pernah dilihat beberapa kali oleh segelintir manusia. Video pertama dari oarfish hidup dirakam oleh penyelam di Bahamas pada tahun 2001.







.

2 Penyokong CHELSEA:

Izwa Kamaruddin on October 17, 2012 at 8:11 PM said...

Ngeri pulak tgk ikan ni..

boni kacak on October 17, 2012 at 8:59 PM said...

pergh..boleh membesar sampai 50 meter panjang??? wah. besar tu

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!