Monday, October 15, 2012

Apakah? Wanita ini suka makan batu


Wanita ini memanggil dirinya sebagai "rock fan". Bukan kerana dirinya peminat muzik rock, tapi wanita dari Amerika Syarikat ini hobinya makan batu! Selama 20 tahun, Teresa Widener menjadikan batu sebagai makanan kegemarannya. Widener bahkan memiliki almari penyimpanan khusus untuk menyimpan stok batu yang akan dilahapnya. Batu-batu ini biasanya didapati oleh Widener dari tepi jalan. Jika ukurannya kecil, Widener akan langsung memakannya. Wanita asal Bedford, Virginia itu juga sudah menyediakan tukul untuk menghaluskan batu-batu berukuran besar. “Saya pilih batu-batu yang bentuknya unik.

Saya suka rasanya, kadang saya juga menghisap tanah-tanah yang melekat dibatu itu,” ujar Widener kepada Metro UK. Selama 20 tahun, jumlah berat batu yang telah dimakan Widener mencapai 1.4 ton, atau nyaris seberat ikan jerung. Tapi setelah berkahwin lalu, kebiasaan Widener ini perlahan-lahan mulai surut. “Dia membuat saya bahagia, kebiasaan saya makan batu jadi berkurang,” tutur wanita 45 tahun itu.

“Tapi saat saya sedang dalam masalah, makan batu boleh membuat perasaan saya lebih baik,” lanjutnya. Kebiasaan ini disebabkan oleh keadaan yang disebut Pica, iaitu terobsesi memakan benda-benda yang tidak lazim dimakan. Selain kes Widener, keadaan Pica yang pernah diberitakan adalah memakan sabun, batu bata, dan juga tanah tanah.







.

1 Penyokong CHELSEA:

boni kacak on October 15, 2012 at 8:02 PM said...

macam mana dia berak ye? tak luka ke??

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!