Tuesday, October 30, 2012

[Gambar] Banjir teruk di USA akibat taufan sandy


Taufan Sandy memicu banjir di wilayah Manhattan, New York, Amerika Syarikat yang padat penduduk. Keadaan ini semakin teruk kerana aliran elektrik bagi sebahagian besar wilayah New York City terputus. Akibat taufan Sandy yang diikuti dengan angin kencang berkelajuan 130 km per jam dan hujan deras ini, membuatkan East River dan Hudson River yang ada di wilayah banjir. Bahkan dilaporkan hingga membanjiri lorong kereta bawah tanah dan terowong-terowong. Air laut setinggi beberapa kaki menggenangi wilayah Battery Park yang berada di kawasan Lower Manhattan.


 Ketinggian air ini dijangka masih akan terus naik disebabkan oleh hujan yang masih turun dengan deras. "Lower Manhattan digenangi air laut. Saya tidak mengada-ada. Air laut bahkan masuk ke dalam Battery Tunnel," ujar Direktor Operasional Pemerintah Negara Bahagian New York, Howard Glaser, seperti dipetik dari AFP.


Battery Tunnel merupakan terowong yang menghubungkan wilayah selatan Manhattan yang dipenuhi bangunan pusat kewangan New York dengan wilayah Long Island yang dekat dengan East River. Banjir yang melanda Manhattan ini cukup serius, kerana dilaporkan beberapa kereta terapung di jalan Manhattan. Bahkan ada sebuah bangunan bertingkat 6 yang rosak bahagian depannya kerana taufan Sandy. Setakat ini, dilaporkan seorang lelaki berusia 30 tahun mati di New York. Lelaki yang tidak disebutkan namanya ini mati ditimpa pokok tumbang yang menghentam rumahnya.






.

1 Penyokong CHELSEA:

Kumbang Jingga on October 30, 2012 at 8:50 PM said...

dasyatnyaaaaaa.klau kena kt malaysia tak tau lah apa jadi

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!