Monday, November 19, 2012

Penyakit aneh seorang remaja!!


Seorang remaja Pennsylvania biasa tertidur selama 64 hari dari November hingga Januari--yang merupakan episod terpanjang tidurnya. Nicole Delien, nama remaja ini, berjuang dengan gangguan tidur yang disebut Kleine-Levine atau Sleeping Beauty Syndrome. Gadis 17 tahun ini boleh tidur secara tiba-tiba. Selama tidurnya, dia akan bangun dalam keadaan tak sedar untuk makan dan pergi bilik mandi untuk kemudian kembali tertidur lagi. Kleine-Levin Syndrome adalah sebuah kelainan jarang yang menyebabkan penderitanya tertidur paling sedikit 18 sampai 19 jam sehari. Ibu Nicole, Vicki, mengatakan anaknya akan tidur 18 sampai 19 jam sehari. Kemudian ketika dia akhirnya bangun untuk makan, "Dia tetap dalam keadaan tak sedar," katanya. Vicki Delien mengatakan kepada wartawan bahawa sebelumnya dia sangat tertekan dalam upaya mendapatkan diagnosis yang betul untuk anaknya.

Hingga kini, belum ada doktor yang menemukan dengan pasti apa penyebabnya. Seorang doktor di Allegheny General Hospital di Pittsburgh, Pennsylvania, kini menangani Nicole, termasuk memberikan latihan dan ubat-ubatan. "Individu yang penghidapnya mungkin akan mengalaminya selama beberapa minggu, bulan, atau bahkan bertahun-tahun tanpa mengalami gejala apa pun," katanya.

Selain tidur berlebihan, termasuk dalam sindrom Sleeping Beauty adalah disorientasi, halusinasi, perilaku seperti anak-anak, makan selama tidur, hingga perilaku hiper-seksualiti ketika terjaga, menurut laporan Oxford Journals. Laporan itu mengatakan gangguan umumnya dialami lelaki. Penyebab Kleine-Levin Syndrome tidak diketahui. Sebelumnya, Eric Haller, seorang mahasiswa muda dengan gangguan ini, diketahui mengalami sindrom ini setelah sembuh dari sakit. Dia jatuh ke dalam episod tidur lama sekitar lapan sampai 10 kali setahun.





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!