Thursday, January 3, 2013

Koperasi khas untuk barang-barang terpakai


Kehidupan pengutip barang-barang terpakai di Thailand kini berubah ekoran penubuhan koperasi yang mampu menjamin kehidupan serta kebajikan golongan itu di bandar raya ini. Idea penubuhan koperasi barang-barang terpakai itu dicetuskan bekas pengutip sampah, Peerathorn Seniwong dan isterinya, Buarin. Ia merupakan usaha mereka dalam membantu ratusan ribu golongan miskin yang hanya memperolehi pendapatan kira-kira RM30 sehari dengan hanya mengutip sampah di Thailand. Hal ini kerana, dengan menjual barang terpakai secara pukal kepada pengilang kitar semula, koperasi akan mendapat kadar yang lebih baik berbanding pemungut sampah individu. Keuntungan kemudiannya dibayar balik kepada ahli-ahli koperasi dalam bentuk dividen dan faedah-faedah lain seperti insurans nyawa, kadar faedah dari 'bank sampah' koperasi dan bantuan pembayaran bil perubatan.


Selain itu, ahli-ahli koperasi juga boleh membeli barang-barang keperluan harian di kedai koperasi tanpa perlu merasa rendah diri terhadap status mereka. Skim koperasi itu kini mempunyai kira-kira 800 ahli termasuk 35 keluarga pengutip barang-barang terpakai serta penduduk tempatan yang terdengar kewujudan kedai itu di kawasan timur Bangkok. Kejayaan skim itu kini 'membuka mata' banyak pihak di Thailand dengan turut membuka kedai dengan menggunakan konsep koperasi yang sama. Malah, beberapa negara seperti Singapura, Jepun dan Mexico telah datang ke Thailand bagi melihat kejayaan skim itu. - AFP





.

1 Penyokong CHELSEA:

Solehah Shamsuddin on January 3, 2013 at 6:44 PM said...

lorr kalau buat camni susah jugak sbb kalau org yang btl2 fakir,xcukup duit.yela kot2 dia yg kutip paling byk, tp duit tetap diagihkan pada org len secara sama rata.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!