Tuesday, February 26, 2013

Inilah Filem Terbaik Oscar


Filem krisis tebusan di Iran arahan Ben Affleck, Argo, diangkat sebagai Filem Terbaik Oscar pada majlis kemuncak Anugerah Akademi yang ke-85 di sini, hari ini. Pengarah kelahiran Taiwan, Ang Lee pula dipilih sebagai Pengarah Terbaik menerusi filem fantasi 3D arahannya, Life of Pi, sekali gus mengulangi kejayaannya tujuh tahun lalu yang menjadi satu-satunya pengarah Asia yang memenangi anugerah berprestij ini. Pelakon Daniel Day-Lewis pula membawa pulang trofi Pelakon Lelaki Terbaik buat kali ketiga, kali ini menerusi filem Lincoln, manakala Jennifer Lawrence dinamakan sebagai Pelakon Wanita Terbaik melalui lakonannya dalam filem Silver Linings Playbook.

Pengarah filem veteran, Steven Spielberg yang memperolehi pencalonan terbanyak iaitu 12 pada majlis Oscar kali ini, tidak memenangi sebarang anugerah. Secara keseluruhannya, Life of Pi memenangi Oscar paling banyak dengan empat anugerah berbanding Argo yang memperolehi tiga anugerah, Les Miserables dan Django Unchained memperoleh dua anugerah, manakala Lincoln, dan Zero Dark Thirty masing-masing memperoleh satu anugerah. Majlis anugerah itu diserikan dengan persembahan muzik, termasuk persembahan penyanyi Britain, Adele yang menyanyikan lagu tema filem Skyfall yang turut dinamakan sebagai Lagu Asal Terbaik dan diva legenda, Barbra Streisand yang menyanyikan lagu The Way We Were, persembahan pertamanya pada majlis Oscar dalam tempoh 36 tahun.


Terdapat juga persembahan daripada barisan pelakon filem yang menerima pencalonan seperti Les Miserables, selain Chicago yang membuat persembahan sempena ulang tahun ke-10 filem itu memenangi anugerah Filem Terbaik Oscar. Affleck yang menggondol hampir semua anugerah utama sepanjang musim anugerah Hollywood menerusi Argo, turut memuji Spielberg sebagai pengarah yang mengangkat bakat pelakon dalam industri filem. Paling mengejutkan dalam anugerah Oscar ini ialah pemenang filem terbaik telah diumumkan oleh Wanita Pertama White House, Michelle Obama. - AFP





,.

1 Penyokong CHELSEA:

Mama Amirul on February 26, 2013 at 10:08 AM said...

ada tengok semalam kat FMP.... memang best...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!