Tuesday, February 19, 2013

Pelik : Fenomena hujan labah-labah


Pada Awal Februari 2013 terjadi hujan labah-labah di kota sebelah selatan Brazil, dan video memperlihatkan ratusan mungkin ribuan dari labah-labah menggantung dari langit. Video itu dimuat turun ke YouTube oleh Erick Reis 20 tahun, menunjukkan ribuan labah-labah di langit di Santo Antonio da Platina, Brazil. Ternyata labah-labah telah membentuk wilayah yang besar, membuatkan mereka kelihatan seperti telah mengambil alih langit. Labah-labah tersebut telah dikenali sebagai "social spider" disebut Anelosimus eximius. Labah-labah jenis ini dikenali dengan koloni besar, dan dapat ditemui dipersekitaran tropika di wilayah Amerika Selatan.

Erick Reis merasa aneh dengan peristiwa ini. Tidak dapat dipastikan mengapa labah-labah berkumpul sedemikian rupa, tetapi perlu dicatat beberapa spesis “labah-labah sosial” bekerja sama dalam koloni dan menenun jaringannya yang cukup luas. Ini nampaknya menjadi wilayah yang cukup besar bagi labah-labah. Seorang pakar dari University of British Columbia di Kanada, sebelumnya mengatakan kepada New Scientist bahawa dari 39,000 spesis labah-labah, dianggarkan hanya sekitar 20 spesis yang telah didokumentasikan dapat bekerja sama secara besar-besaran.

Anelosimus Eximius, satu spesis seperti labah-labah "communal", mendiami persekitaran tropika di wilayah Amerika Selatan. Para ilmuwan telah menentukan bahawa labah-labah sosial, bekerja sama dalam kumpulan untuk menangkap mangsa yang jauh lebih besar. Pakar biologi mengatakan, ini adalah labah-labah sosial yang dikenali untuk membangunkan jaring besar. Jenis labah-labah bekerja dalam kumpulan untuk menangkap mangsanya, sebahagian besar serangga. Sementara labah-labah lainnya adalah penyendiri, dan bahkan merawat badan sendiri, menurut satu jurnal saintifik. -AP


 




.

1 Penyokong CHELSEA:

Kak Mahh on February 19, 2013 at 7:45 PM said...

Mesti banyak sungguh labah-labah tu.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!