Monday, March 18, 2013

Buat renungan : Murninya hati guru ini


Pengorbanan seorang guru yang sungguh luar biasa. Dia tidak hanya mendidik pelajar, tetapi juga mendermakan satu ginjalnya kepada seorang pelajar perempuannya yang berusia 8 tahun. Wendy Killian, guru di Sekolah Mansfield, Ohio, AS, yang mendermakan sebelah ginjal untuk Nicole. Guru yang berusia 39 tahun itu menganggap Nicole seperti cahaya matahari baginya. Sebab senyuman kanak-kanak berambut panjang itu selalu menyinari seisi kelas.

Namun Nicole memiliki sindrom branchiootorenal, kelainan genetik yang menjejaskan pendengaran dan ginjalnya. Ketika lahir, Nicole hanya mempunyai satu ginjal. Keadaannya akhir-akhir ini memburuk kerana keadaan ginjalnya yang tidak baik. Akibatnya dia harus ponteng dari sekolah selama dua minggu. Nicole memerlukan ginjal untuk bertahan hidup. Orang tuanya berusaha mencari penderma ginjal. Si ayah, Brian, memulakan pencarian derma ginjal melalui internet.


Namun dari 18 orang yang dengan sukarela akan memberikan ginjalnya, tidak ada satupun yang sesuai. Hingga akhirnya guru Nicole mendengar mengenai pencarian itu dan menawarkan ginjalnya untuk Nicole. Betapa senangnya hati orang tua Nicole mendengar niat guru yang baik hati tersebut. Wendy Killian berniat mendermakan ginjalnya sebagai ucapan terima kasih atas kewujudan seseorang yang misteri yang telah menjadi penderma platelet kepada anak lelakinya yang kini berusia 9 tahun. Apatah lagi ketika itu keadaan anaknya sangat buruk.-DM





.

1 Penyokong CHELSEA:

Kak Mahh on March 18, 2013 at 6:51 PM said...

sngguh mulia guru ini.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!