Monday, March 18, 2013

Ritual aneh untuk mendapatkan senyuman yang cantik


Apa yang Anda bayangkan bila mendengar gusi warna hitam? Mungkin anda akan terfikir bahawa orang yang memilikinya adalah orang yang jarang merawat gigi atau sering merokok. Namun tahukah anda bahawa gusi menghitam adalah satu bentuk kecantikan di Afrika? Tradisi ini dinamakan tatu gusi. Bila orang kebanyakan rela rasa sakit untuk melakukan tatu kulit, bolehkah anda bayangkan sakitnya gusi yang sensitif harus di tatu? Di Afrika, kebiasaan ini menunjukkan kecantikan wanita di Afrika. Prosedur membuat tatu menggunakan campuran minyak panas, shea butter dan serbuk hitam.

Pembuat tatu tidak akan menggambar gusi seperti kebanyakan tatu, melainkan hanya mengoleskannya pada seluruh gusi. Namun hal ini menjadi ritual yang menyakitkan kerana ianya harus dilakukan hingga 7 kali untuk mendapatkan hasil yang sempurna. Mungkin bagi kita, menghitamkan gusi seperti itu malah akan memberikan kesan kurang bersih. Namun anggapan di sana berbeza.

Wanita di daerah Thies, Senegal meyakini bahawa dengan gusi hitam, senyuman mereka akan nampak lebih indah, bahkan dapat menghilangkan bau mulut dan baik untuk gigi. Kecantikan pada setiap negara memang relatif. Sebagaimana tidak semua orang menganggap langsing itu cantik, maka orang Afrika tak menganggap hitam itu buruk. Bagaimana menurut anda? Atau ada yang berminat mencubanya? -AFP





.

2 Penyokong CHELSEA:

Mawardi yunus on March 18, 2013 at 9:06 PM said...

hahhhha giler seram...

zeera lily on March 18, 2013 at 9:54 PM said...

ishhh... ngerinyer la..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!