Friday, March 15, 2013

Dulunya sungai ini kotor dan sangat menjijikkan.. namun kini....


Ternyata Korea bukan hanya terkenal dengan kpop dan budaya pencetus fesyen semata-mata. Namun tahukah anda, bahawa pada zaman dahulu pada tahun 1970-an, Korea (khususnya Seoul) tidak ada bezanya dengan negara-negara yang kurang maju pada hari ini. Dan, membanggakan, kerana dasar kerajaan dan rakyatnya yang berfikiran maju jauh kehadapan, akhirnya mereka mampu berdaya saing menjadi sebuah negara yang bersaing dengan negara-negara maju yang lain.


Seperti sungai Cheonggyecheon yang terkenal di kota Seoul. Pada tahun 1970-an, sungai ini sangat kotor dan menjijikkan. Dan pelbagai usaha dibuat untuk kembali memuliharanya, dan terbukti, kini sungai itu menjadi antara pusat perlancongan disana.




P/S - Terus teringat Melaka :)





.

3 Penyokong CHELSEA:

Hanis Azla on March 15, 2013 at 4:14 PM said...

Salam lulu..

berbeza sungguh kan.. tapi setiap benda tu kalau di pelihara dan di pulih hara pastinya akan jadi lebih baik kesannya.. ditambah pula dgn mentaliti masyarakat yang mahu sama2 menjaganya dengan baik.

Maria Firdz on March 15, 2013 at 6:43 PM said...

kalau nak buat kat Malaysia ni bkn x blh, yg penting kna ubah sikap rakyat Malaysia dulu..

Anonymous said...

btul tu..kalu kerajaan cuba wt sesuatu utk pemuliharaan sungai kt negara kita tp rkyat xnk bg krjasma nk wt cmne.kalu sg.Besi kt area KL jd cm dlm gamba kt ats kn best...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!