Thursday, April 25, 2013

Apa itu penyakit Legionella atau lebih dikenali sebagai Legionellosis



Apa itu Legionella? 


Legionellosis adalah nama kolektif yang diberikan kepada penyakit seperti radang paru-paru yang disebabkan oleh bakteria legionella. Ini termasuk penyakit Legionnaires paling serius, serta keadaan yang sama tetapi kurang serius demam Pontiac dan demam Lochgoilhead. Penyakit Legionnaires 'adalah satu bentuk yang boleh membawa maut paru-paru dan semua orang mudah terdedah kepada jangkitan.


Golongan berisiko tinggi, termasuk: 

- golongan berusia lebih 45 tahun
- perokok dan peminum berat
- golongan yang mengalami pernafasan kronik (asma dll) atau penyakit buah pinggang
- sesiapa sahaja yang mempunyai sistem imun terjejas


Bakteria Legionella pneumophila dan bakteria yang berkaitan adalah biasanya terdapat dalam sumber air semulajadi seperti sungai, tasik dan takungan air, tetapi biasanya dalam jumlah yang rendah. Mereka juga boleh didapati dalam sistem air yang dibina seperti menara penyejuk, kondenser penyejatan dan spa whirlpool.


dari mana ia datang? 

Bakteria Legionella hidup meluas dalam sistem air semula jadi, contohnya sungai dan kolam. Wabak ini berlaku daripada pendedahan kepada legionella berkembang dalam sistem yang dibina di mana air dikekalkan pada suhu yang cukup tinggi untuk menggalakkan pertumbuhan, contohnya menara penyejuk, kondenser penyejatan, kolam renang spa dan sistem air panas yang digunakan dalam semua jenis premis (kerja dan domestik).


 bagaimana ianya memasuki badan kita? 

Orang ramai boleh menghidap penyakit Legionnaires ' dengan terhidu titisan kecil air yang digantung di udara, yang mengandungi bakteria. Syarat-syarat tertentu meningkatkan risiko dari legionella, termasuk:

- suhu air antara 20-45 ° C, yang sesuai untuk pertumbuhan
- aerosol yang dicipta oleh menara penyejuk, atau air di kedai yang disimpan dan / atau air diedarkan semula
- sumber nutrien untuk organisma cth. Kehadiran lumpur, skala atau fouling


Apakah tanda-tandanya? 

Tanda-tanda yang serupa dengan selesema, iaitu demam pada suhu yang tinggi, demam dan menggigil, batuk, sakit otot dan sakit kepala. Dalam kes yang teruk, mungkin juga terdapat pneumonia, dan kadang-kadang cirit-birit, serta tanda-tanda kekeliruan mental.




* Sumber





.

1 Penyokong CHELSEA:

Unknown on April 26, 2013 at 6:33 AM said...

dah mcm blaja microbiology dah..bagus2..rasanye penyakit nih for endemic areas kalau tak silap

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!