Monday, April 1, 2013

Gambar-gambar serba warna warni festival Holi di India


Ketika warna-warni mulai memenuhi kota dan desa di India, itu pertanda bahawa festival warna Holi tahun 2013 telah pun bermula. Tahun ini, Festival Holi dimulakan hari Rabu, 20 Mac yang lalu. Kemeriahan warna-warni juga terlihat di dua desa kecil dibahagian Uttar Pradesh. Langit-langit desa seolah tertutup debu warna-warni ketika penduduknya merayakan Lathmar Holi. 


Festival Holi sendiri sebenarnya merupakan hari besar agama Hindu yang berasal dari mitos. Diceritakan bahawa Krishna yang berkulit gelap cemburu melihat Radha yang memiliki kulit putih. Krishna kemudian mengatakan pada ibunya, Yashoda mengenai hal tersebut dan mengatakan bahawa dia boleh mengubah warna kulit Radha dengan melumurinya dengan warna.


Kerana itu, setiap musim semi festival Holi dirayakan dengan taburan warna-warni. Tak hanya serbuk warna, kadang-kadang pewarna juga dicampur dengan air dan disiramkan pada orang disekitar.

Warna-warna terang yang digunakan pada festival ini dipercayai melambangkan tenaga, kehidupan, dan datangnya musim bunga. Holi juga dimeriahkan dengan pembuatan bunga api yang dipercayai boleh mengusir roh jahat dan merayakan kemenangan kebaikan melawan kejahatan. Untuk merayakan Holi biasanya warga India memakai pakaian putih, yang tentu saja tak akan tetap putih hingga festival berakhir. -AGENSI






.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!