Friday, May 10, 2013

Pengarah terkenal lakukan kesalahan besar dan bakal didenda jika dakwaan itu benar



Pihak berkuasa China menyiasat seorang pengarah terkenal yang dituduh mempunyai tujuh anak sekali gus melanggar undang-undang menetap satu anak bagi setiap keluarga. Laporan online minggu ini menyatakan, Zhang Yimou, mempunyai tujuh anak menerusi dua perkahwinan dan hubungan intim dengan dua lagi wanita. Yimou terkenal selepas mengarah filem The Flowers of War dibintangi Christian Bale selain dikenali sebagai pengendali majlis pembukaan sukan Olimpik Beijing. Kami sedang mengesahkan gosip online berkenaan, kata seorang wanita di pejabat jawatankuasa perancangan keluarga bandar Wuxi.


Identiti tak didedah 

Wanita itu yang meminta identitinya tidak didedahkan berkata, dia tidak dapat beritahu maklumat lain hingga siasatan selesai dijalankan. Zhang, 61, boleh didenda 160 juta yuan (RM80 juta) jika dakwaan berkenaan didapati benar. Kadar denda itu adalah dua kali ganda pendapatan tahunannya, kata akhbar People's Daily. Pengguna media sosial China mengkritik Zhang dan membezakan kehidupan dan layan kepada golongan elit dan warga biasa.


Satu keistimewaan 

Bagaimanapun, tidak kira berapa banyak anak seseorang itu adalah hak asasi mereka tetapi dalam masyarakat di sini, ia satu keistimewaan yang diberi, kata penduduk Beijing, Liu Weiling yang bekerja dalam sebuah syarikat media kepada Sina Weibo. Mengapa dunia tidak hormati China? Orang kaya miliki kumpulan wanita simpanan, selebriti tua kahwin lagi, Zhang Yimou dapat banyak keistimewaan. Empat wanita dan tujuh anak. Jika orang biasa yang buat seperti itu, mereka akan bunuh atau denda kamu secara keterlaluan tetapi dia tidak pula kena begitu, sebab itulah dunia tidak hormati kita, kata penulis, Christopher Jing. Filem terkenal arahan Zhang yang lain termasuk 'A Simple Noodle Story' yang berasaskan filem terbitan Coen Brothers 'Blood Simple' dan 'Under the Hawthorn Tree,' kisah cinta ketika Revolusi Budaya di China. Awal semalam, laman web People's Daily memetik seorang pegawai Wuxi sebagai berkata, mereka sudah mula menyiasat laporan online itu. Isteri kedua Zhang adalah aktres Chen Ting yang berasal dari Wuxi. -AP





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!