Sunday, August 25, 2013

Ketahui undang-undang pelik di seluruh dunia



Ketahui undang-undang pelik di seluruh dunia | UNDANG-UNDANG atau peraturan merupakan satu garis panduan yang digunakan oleh masyarakat bertamadun untuk mendisiplinkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang. Tujuan ia diwujudkan adalah untuk membantu orang ramai agar dapat hidup dalam aman dan harmoni, tidak merosakkan dan memusnahkan harta benda serta alam sekitar.

 Terdapat berjuta-juta undang-undang dan peraturan yang ditetapkan di seluruh dunia melibatkan pelbagai perkara termasuklah manusia, alam sekitar mahupun haiwan. Setiap negara mempunyai undang-undang sendiri dan dalam setiap negara juga mempunyai perbezaan undang-undang di negeri-negeri di bawahnya.

Ada di antara undang-undang tersebut perlu diwujudkan dan ada juga undang-undang itu amat pelik dan tidak masuk akal. Perbezaan itu bergantung kepada keperluan sesebuah negara yang mana ia melibatkan cara hidup penduduk dan masyarakat yang mendiami kawasan tersebut. Walau apa pun, pihak berkuasa bertanggungjawab dan boleh mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang itu jika didapati bersalah walaupun ada yang merasakan ia tidak sepatutnya diwujudkan.

Yang pasti, kamu mestilah mengetahui undang-undang negara yang kamu ingin lawati sebelum melancong ke negara tersebut. Jangan sampai kamu ditangkap kerana melakukan kesalahan walaupun di negara asal kamu undang-undang seumpama itu tidak wujud. Mari kita kenali beberapa undang-undang yang mungkin kamu rasakan pelik agar menjadi panduan mahupun pengetahuan kepada kamu ketika melancong kelak. -Utusan






.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!