Friday, September 6, 2013

Keburukan telefon pintar


Keburukan telefon pintar | Gajet terkini, termasuk telefon pintar mungkin membantu generasi baharu supaya kekal selamat dan sentiasa berhubung dengan baik, namun ia juga membuatkan mereka bersikap kurang ajar. Kira-kira tiga daripada empat orang percaya, kelakuan generasi baharu kini telah dirosakkan oleh telefon pintar, komputer riba, tablet dan media sosial. Menurut tinjauan pendapat oleh konsultan panduan etika moden, Debrett ke atas 1,000 orang responden, kira-kira 70 peratus daripada mereka percaya, gajet telah menggalakkan sifat kurang ajar. Menurut tinjauan itu, kira-kira 77 peratus responden berpendapat, kemahiran sosial adalah lebih teruk jika dibandingkan dengan tempoh 20 tahun lalu, manakala 72 peratus lagi menyifatkan gajet menggalakkan kebiadaban.

Hampir dua pertiga atau 65 peratus responden berpendapat tentang kepentingan hubungan atas talian kepada belia telah memberi kesan negatif terhadap cara mereka berkelakuan bila bersemuka dengan rakan. Satu laporan memberi amaran bahawa eksekutif syarikat kini memantau pekerja muda mereka sekiranya mereka terlalu bergantung kepada telefon pintar dan gajet semasa berada di pejabat. Sesetengah daripada mereka didapati 'terlalu bergantung kepada komputer dan aplikasi pemeriksaan ayat hingga ada yang langsung tidak tahu bagaimana untuk menulis surat lagi.

Kebimbangan terhadap kesan kebergantungan kepada gajet ke atas generasi yang membesar dengan telefon pintar merupakan perkembangan terbaharu dalam penyebaran kelakuan buruk digital. Konsultan etika itu turut menjalankan kajian ke atas sebuah kumpulan terdiri daripada 58 peratus eksekutif kanan yang mendapati mereka lebih tertarik kepada kemahiran sosial berbanding pencapaian akademik calon untuk diberi peluang kenaikan pangkat. Mereka percaya, masalah besar dalam kalangan pekerja muda adalah penggunaan telefon pintar berterusan dan media sosial di pejabat. - AGENSI




P/S - Gambar sekadar hiasan





.

1 Penyokong CHELSEA:

budakbandunglaici on September 7, 2013 at 12:44 AM said...

ala..BBL baru beli telefon baru..
hehe


Entri Baru Update Tadi : Besar Atau Terlalu Besar

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!