Tuesday, September 17, 2013

Kisah Nina Davuluri, wanita pertama keturunan India pemenang Miss America 2014


Kisah Nina Davuluri, wanita pertama keturunan India pemenang Miss America 2014 | Nina Davuluri menjadi wanita pertama keturunan India dan wakil kedua dari New York untuk menang gelaran 'Miss America' malam kelmarin. Bagaimanapun, tweet berbaur perkauman mencemarkan kemenangan Davuluri, 24, dalam pertandingan yang disiarkan secara langsung itu. Beliau menggantikan seorang lagi wakil New York, Mallory Hagan, sebagai pemenang. Davuluri membuat persembahan tarian ‘fusion’ Bollywood ketika sesi tunjuk bakat. “Saya gembira penaja pertandingan mementingkan persaingan antara pelbagai budaya dan kita boleh lihat di pentas ini. “Saya berbangga menjadi ratu Amerika pertama berketurunan India,” kata Davuluri yang bercita-cita menjadi doktor. Pemenang tempat kedua ialah ratu California, Crystal Lee.


Pertandingan itu menyaksikan 53 jelitawan bertanding kategori pakaian mandi, gaun malam, pertunjukan bakat dan wawancara. Bagaimanapun, kemenangan Davuluri disusuli ulasan berbaur perkauman dan menghina di Twitter. “Jika kamu #Miss America, kamu perlulah bangsa Amerika,” kata seorang ahli Twitter. “Bilakah wanita kulit putih akan menang #MISSAMERICA? Ada peluangkah??!!” kata satu lagi Tweet. “Mereka pilih seorang Muslim untuk jadi ‘Miss America’. Itu tentu menggembirakan (Barack) Obama. Mungkin dia juga mengundi,” kata satu tweet lagi. Bagaimanapun, adalah tidak benar Davuluri beragama Islam manakala Obama juga tidak mengundi pemenang. Ada juga menuduh pemilihan Davuluri umpama menyokong al-Qaeda dan serangan 9/11. “Pemenang Miss America atau ratu al-Qaeda?” sindir Shannon McCann dalam tweetnya.

Luke Brasili pula mengeluarkan tweet berbunyi ‘9/11 baru disambut 4 hari lalu dan dia menang Miss America?” Tumpuan banyak diberi kepada wakil Kansas, Theresa Vail, yang dipercayai peserta pertama untuk menunjukkan tatu pada badannya. Dalam satu mesej di Twitter, Vail berkata: “Menang atau kalah, saya sudah berjaya capai matlamat. Saya bantu kebebasan wanita. Saya buka mata ramai orang.” Vail berjaya masuk ke senarai 10 terbaik hinggalah layak ke pusingan separuh akhir. AGENSI





.

2 Penyokong CHELSEA:

Farah Waheda Wahid on September 17, 2013 at 11:32 AM said...

wah tahniah diucapkan kepada beliau... ^_^

blogger lelaki on September 17, 2013 at 1:11 PM said...

cantik itu subjektif

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!