Wednesday, November 6, 2013

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA, BRO! - SYIMA SYAWAL




JANGAN PANDANG SEBELAH MATA, BRO! - SYIMA SYAWAL | Novel ni memang sangat berbeza dengan watak-watak novel pada umumnya, yang memang selalu memiliki heroin yang ayu atau cantik, sebab watak Mira Maira ni memang sangat sederhana orangnya. Sudahlah kurus, berkulit gelap, malah memiliki latar belakang yang tidak berapa baik. Kerana kekurangan yang sangat besar itu, ada saja yang sering memandang rendah padanya dan tak kurang ada saja yang melontarkan kata-kata tidak enak didengar padanya.

Kononnya atas sesuatu sebab, Mira Maira disatukan dengan seorang lelaki yang tidak pernah dikenalinya, bernama Alif Hazriq seorang CEO sebuah syarikat produk kecantikan uminya ketika Mira Maira akan menduduki peperiksaan STPM. Sungguh, perkahwinan itu dirahsiakan, tidak ada yang tahu. Malah Mira Maira sedar 'kedudukannya' dalam hati si suami. Sudahlah panggilannya pada Mira Maira adalah 'keding', sungguh kurang mesra. Akibat pujukan umi dan babah, Alif bersetuju mengambil Mira Maira dari kampung dan isterinya diberi kerja sebagai pembantu PA di pejabat, tanpa orang lain mengetahui hubungan mereka.


Dalam pada 'menjaga' hubungan mesra suami isteri di depan umi dan babah, dibelakang Alif masih ligat melayan kekasih hatinya Dyna tanpa memperdulikan perasaan Mira Maira yang sering dibiarkan kesunyian tinggal seorang diri di sebuah rumah. Bagi Mira Maira, mana mungkin dia dapat menandingi Dyna, satu-satunya kekasih hati suami sendiri, malah kesempurnaan Dyna terlihat daripada kedudukannya sebagai model dan duta kosmetik produk umi Alif sendiri.

Pun begitu, sedikit sebanyak hati Alif terusik, apabila melihat isteri sendiri dipuja lelaki lain, dan sahabat sendiri antaranya. Malah, sikap Dyna yang sering mendesak untuk berkahwin dengannya membuatkan Alif mula 'melihat' isteri sendiri dari perspektif yang berbeza. Isteri yang menyenangkan hati mertua, pandai masak, pandai jaga kehormatan diri dan paling penting isteri yang selalu meminta izin darinya untuk melakukan apa saja. Itulah Mira Maira. Mana mungkin Dyna akan menjadi seperti itu. Namun hakikatnya mampukah Alif membuang ego dan mengakui rasa cintanya buat isteri yang 'tak cantik' itu?

Marilah berkongsi rasa, membaca kisah dari tulisan penulis berbakat ini. Menyusuri kisah hidup Mira Maira yang akhirnya menemui kebahagiaan setelah menempuh pelbagai dugaan hidup, yang ternyata menjadikannya lebih kuat dan yakin..




Jangan Pandang Sebelah Mata, Bro!
Ingat orang cantik saja ke yang
boleh nikmati rasa cinta?





Tajuk : Jangan Pandang Sebelah Mata, Bro!
Penulis : Syima Syawal
Halaman : 564 muka surat
Harga : RM23/RM26






P/S - Recommended by Lulu Caldina





.

2 Penyokong CHELSEA:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com on November 1, 2013 at 8:32 AM said...

selamat membaca.

Unknown on November 3, 2013 at 3:57 PM said...

Blogwalking Di Hari Ahad...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!