Wednesday, November 6, 2013

Pencapaian menakjubkan dari bintang tenis Sepanyol, Rafael Nadal


Pencapaian menakjubkan dari bintang tenis Sepanyol, Rafael Nadal | Bintang tenis Sepanyol, Rafael Nadal mengakui, kejayaan merampas kembali takhta No. 1 dunia setelah terpaksa berehat selama tujuh bulan akibat kecederaan lutut kiri adalah satu tempoh yang menakjubkan. Nadal, yang tiba di London semalam untuk beraksi pada Jelajah Dunia Akhir mengakui, pemulihan kecederaannya itu amat luar biasa. Bintang Sepanyol itu melakar pencapaian terbaik dalam kariernya apabila merangkul dua gelaran Grand Slam musim ini iaitu Terbuka Perancis dan Terbuka Amerika Syarikat. Selain menambah koleksi Grand Slam ke-13, pemain berusia 27 itu turut menjuarai Masters Indian Wells, Madrid, Rome, Montreal dan Cincinnati sebelum merampas semula gelaran No. 1 dunia, bulan lalu.

"Ini antara perkara yang paling sukar dilakukan sepanjang kerjaya saya. Saya yakin 100 peratus. "Selepas tujuh bulan tidak berlatih tenis, saya kembali dan menang dalam peringkat awal, serta tidak lama lagi saya pasti menjuarai dalam perlawanan menarik menentang pemain-pemain hebat. "Yang pastinya, saya masih ragu untuk kembali ke jalan ini. Keraguan itu biasa. Ia merupakan sebahagian daripada hidup. "Saya rasa ragu setiap kali perlawanan dan bertambah ragu ketika saya mengalami kecederaan sepanjang tempoh tujuh bulan pemulihan.

"Saya hairan bagaimana kecederaan itu pulih dalam waktu yang singkat dan seya berharap dapat kembali semula dalam siri jelajah," ujarnya, yang hampir berputus asa kerana terlalu kerap dibelenggu kecederaan sepanjang kariernya. Nadal kini perlu mengatasi dua daripada tiga pemain dalam perlawanan Kumpulan A menentang David Ferrer, Tomas Berdych dan Stanislas Wawrinka bagi menjaminkannya sentiasa di hadapan pemain No. 2 dunia, Novak Djokovic. Djokovic mampu merampas kembali takhta No. 1 andai cemerlang di London. - AFP





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!