Tuesday, January 28, 2014

Akibat bencana alam di Indonesia, 450,000 orang jadi miskin


Akibat bencana alam di Indonesia, 450,000 orang jadi miskin | Kira-kira 450,000 orang menjadi miskin akibat bencana alam seperti banjir di beberapa kawasan di seluruh Indonesia sejak kebelakangan ini, yang turut menjejaskan aktiviti ekonomi rakyat. Penganalisis ekonomi Hendri Saparini berkata kenaikan dalam angka golongan miskin pasca-bencana adalah disebabkan tiada program membantu memulihkan aktiviti ekonomi masyarakat. "Misalnya, apakah ada program mengawal dan mengendali harga bahan keperluan asas setelah bencana alam?" kata Hendri seperti dipetik akhbar harian Media Indonesia pada Isnin.

Pada masa ini, terdapat kira-kira 29 juta penduduk miskin di Indonesia, naik 1.5 peratus berbanding 28.55 juta orang miskin pada September tahun lalu, mengikut data Badan Pusat Statistik. Penganalisis ekonomi dari Universiti Brawijaya Ahmad Erani Yustika pula berkata kerugian paling besar akibat bencana alam adalah dari Jakarta kerana bandar raya itu ialah pusat ekonomi Indonesia. Laporan itu menyebut bahawa jumlah orang miskin bertambah setiap tahun kerana kesan bencana alam ke atas masyarakat kini menjadi semakin meluas.

Data Kementerian Pertanian pula menunjukkan kawasan tanaman padi yang terjejas oleh banjir pada bulan Januari, dari tahun 2007 hingga 2011, melibatkan kawasan seluas 72.96 hektar. Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) berkata jumlah kerosakan dan kerugian di Indonesia akibat bencana alam mencecah angka Rp30 trilion setiap tahun. Jumlah kerugian itu jauh lebih tinggi berbanding peruntukan yang disediakan oleh BNPB yang berjumlah Rp3 trilion dan ia telah melambatkan usaha pihak berkuasa untuk memulihkan keadaan di kawasan terjejas bencana. - Bernama




.

2 Penyokong CHELSEA:

Uji Hussein on January 29, 2014 at 12:58 AM said...

Patut bersyukur jadi orang Malaysia.

kakitravelkhairuddin.blogspot.com on January 29, 2014 at 7:02 AM said...

Semoga Allah meringankan beban depa

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!