Sunday, February 2, 2014

Kisah sedih mengenai seorang anak yang memiliki kehidupan yang sangat menyedihkan



Kisah sedih mengenai seorang anak yang memiliki kehidupan yang sangat menyedihkan | Demi menjaga bapanya yang lumpuh, seorang anak nekad membuat rayuan kepada pihak universiti untuk membenarkan bapanya tinggal di asramanya selama satu semester. Guo Shijun, 20, yang menuntut di sebuah universiti ternama di China itu akhirnya berjaya mendapat keizinan pihak universiti untuk membawa bapanya sebagai langkah mengurangkan beban pelajar itu. Bapanya lumpuh dari pinggang ke bawah selepas terjatuh 15 meter dari jambatan ketika bekerja di bandar Liuan, wilayah Anhui di tengah China. Lebih menyedihkan, ibu Shijun pula menghidapi penyakit mental dan kini bertarung sakit meningitis. Ketika ini, datuk dan nenek Shijun mengambil alih tugas menjaga ibunya , namun mereka tidak dapat menjaga bapanya.

Bagi memastikan Shijun dapat menjaga bapanya dengan lebih baik, anak muda itu menyewa sebuah bilik kecil berhampiran asrama universiti supaya dia tidak perlu bergegas untuk memeriksa bapanya setiap kali waktu pertukaran subjek dan semasa rehat makan tengah hari. Di sebalik dugaan hidup yang terpaksa dihadapinya, Shijun tetap berjaya memperoleh markah cemerlang dalam peperiksaannya. Untuk menangung kos yuran pengajian, Shijun terpaksa membuat pinjaman daripada rakan-rakan dan saudara-mara.

Shijun terpaksa membayar £ 2000 (RM 11,000) setahun untuk yuran pengajian sahaja tidak termasuk makan minum, bil-bil dan kos penjagaan untuk ibu bapanya. Walaupun fokus terhadap pelajarannya sedikit terganggu, bagaimanapun anak muda ini tidak patah semangat untuk berusaha mendapat biasiswa bagi meneruskan pengajian. Bercakap mengenai pengalaman beliau , Shijun berkata: “Saya tidak boleh berkata bahawa hidup ini mudah tetapi satu-satunya jalan keluar dari masalah ini ialah melalui kerja keras. Jadi saya tidak akan merungut. "Saya fikir, selepas saya tamatkan pengajian, keadaan akan menjadi lebih baik,” katanya -AP




.

2 Penyokong CHELSEA:

Rizziela on February 3, 2014 at 9:55 AM said...

Sungguh beruntung ayahnyer dapat anak seperti itu... syukur

zacky786 on February 4, 2014 at 3:49 PM said...

waaaa.. terharunya :(

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!