Saturday, September 6, 2014

Anda pernah dapat SMS kononnya memenangi hadiah cabutan wang tunai dari sebuah syarikat minyak terkenal?



Anda pernah dapat SMS kononnya memenangi hadiah cabutan wang tunai dari sebuah syarikat minyak terkenal? | Seorang lelaki licik memperdaya orang ramai dengan menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kononnya mereka memenangi hadiah cabutan wang tunai dari sebuah syarikat minyak terkenal. Mangsa yang yakin, akan menghubungi nombor tertera dalam SMS terbabit sebelum diarah untuk memasukkan wang tunai dalam akaun bank untuk tuntutan hadiah. Sebaik sahaja melakukan transaksi, nombor tersebut gagal dihubungi.

Sehingga kini, suspek mengaut keuntungan berjumlah RM8,997 membabitkan sekurang-kurangnya enam kes di Semenanjung dan negeri ini. Bertindak atas maklumat ekoran satu kes penipuan melibatkan seorang wanita berusia 25 tahun dan juga bekerja sebagai penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Februari lalu, suspek berusia 40 tahun itu akhirnya ditahan polis dalam serbuan di Kudat semalam. Dalam kejadian itu, mangsa menerima SMS memenangi cabutan bertuah dari Shell dan menghubungi satu nombor telefon yang dijawab seorang lelaki dikenali sebagai Hj. Mohd. Yusof.

Lelaki tersebut kemudian mengarahkannya memasukkan wang tunai RM2,500 untuk tuntutan hadiah ke dalam satu akaun menggunakan mesin deposit tunai (CDM) sebelum suspek gagal dihubungi. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Saiman Kasran berkata, siasatan awal polis mendapati, suspek turut terlibat dalam lima kes serupa di Semenanjung dan kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan. - Utusan




.

2 Penyokong CHELSEA:

ewanthology on September 6, 2014 at 10:43 AM said...

sudah selalu diingatkan tetapi masih ramai yg terpedaya

Cik Aann on September 6, 2014 at 11:35 AM said...

saya selalu dapat..memang sakit hati..nampak benor menipunya,

My Diet Diary: Day 1 ( Betul2 punya diet)

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!