Tuesday, November 11, 2014

Terkejut jumpa bangkai ikan lumba-lumba terdampar di pantai Tanjung Aru


Terkejut jumpa bangkai ikan lumba-lumba terdampar di pantai Tanjung Aru | Seorang pekerja yang melakukan kerja pembersihan terkejut apabila menemui bangkai ikan lumba-lumba sepanjang kira-kira dua meter terdampar di pantai Tanjung Aru, berhampiran Kelab Golf Kinabalu (KGC), di sini, semalam. Dalam kejadian jam 6.30 pagi, haiwan seberat kira-kira 60 kilogram (kg) dan dipenuhi kesan parut dan calar pada tubuh, dipercayai tersesat sebelum terdampar di pantai berkenaan. Menurut pekerja terbabit, Helen Elleno Gomic, 41, ketika menyapu sampah berhampiran restoran di KGC, dia terkejut melihat objek seakan ikan gergasi terdampar di tepi pantai.

“Ketika itu, saya tidak pasti ikan jenis apa dan sebaik dihampiri, saya mendapati ia adalah bangkai ikan lumba-lumba. “Saya tidak pasti punca kematiannya, tetapi terdapat beberapa parut dan kesan calar pada tubuh haiwan ini,” katanya ketika ditemui. Helen berkata, dia kemudian segera memaklumkan perkara itu kepada majikan sebelum menghubungi Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah untuk tindakan lanjut.

“Tidak lama kemudian, sepasukan pegawai JHL bersama penyelidik dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) tiba melakukan pemeriksaan terhadap bangkai haiwan ini. “Mereka kemudian mengambil bangkai ini untuk dikaji,” katanya. Difahamkan, ikan berkenaan dipercayai tersesat dan terperangkap dalam pukat nelayan sebelum dilepaskan. Haiwan dari spesies ‘Bottlenose’ dan dilindungi ini dipercayai memasuki air cetek sebelum terdampar di tepi pantai berhampiran KGC Tanjung Aru. Spesies ini mudah ditemui di perairan beriklim sederhana dan tropika.




.

1 Penyokong CHELSEA:

Farah Waheda Wahid on November 11, 2014 at 11:09 AM said...

i love dolphin! Alaaa...siannya ikan tu...rare ni kalau jumpa di negara kita ni...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!