Tuesday, December 16, 2014

Kenali remaja Islam ini yang berjaya bergelar jutawan. Apa yang menjadikan dia jutawan?



Kenali remaja Islam ini yang berjaya bergelar jutawan | Usianya belum mencecah 18 tahun, namun seorang remaja di Amerika Syarikat (AS) berjaya mengumpul kekayaan kira-kira AS$72 juta (RM252 juta) dengan hanya meluangkan masa menceburi dunia pasaran saham melalui Internet setiap kali waktu rehat di sekolahnya. Mohammed Islam, 17, ber­asal dari Queens, New York, mula berkecimpung dalam pelaburan saham pada usia sembilan tahun dan menghabiskan waktu rehat di Sekolah Tinggi Stuyvesant untuk berurusan dalam bidang perdagangan minyak dan emas selain ekuiti kecil dan sederhana.

Menurut laporan Mail Online, kejayaan pemuda itu turut membuatkan dia mampu membeli sebuah kereta mewah BMW walaupun tidak mempunyai lesen memandu dan menyewa sebuah pangsapuri di Manhattan selain membelanja kawan-kawan sekolahnya di tempat mewah selepas tamat sesi pembelajaran. Mohammed Islam berkata, setiap kali waktu rehat, dia akan mengikuti perkembangan pasaran saham, mencari peluang dan menggunakan segala pengetahuan termasuk analisis asas serta analisis teknikal untuk mengetahui spekulasi dalam pasaran.

Jelasnya, selepas memperoleh pulangan yang tinggi dalam pa­saran sen, dia akan beralih kepada pelaburan modal ekuiti kecil serta pertengahan dan kemudiannya mengikuti spekulasi pasaran masa depan emas dan minyak. “Kini saya telah memahami pasaran saham dan semakin ghairah untuk menjana pendapatan melalui dagangan saham,” katanya. Mohammed Islam me­ngakui, kehidupannya pernah ‘lumpuh’ apabila mengalami kerugian ketika kali pertama mula menceburi bidang tersebut, namun dia dapat bangkit semula apabila mempelajari cara idolanya, Paul Tudor Jones, seorang jutawan pelaburan AS.-AP




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!