Wednesday, January 7, 2015

#QZ8501: Lain yang dicari, lain pula yang ditemui


#QZ8501: Lain yang dicari, lain pula yang ditemui | Pasukan penyelam yang ditugaskan mencari pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 di tiga titik koordinat dasar laut dipercayai jatuhnya pesawat itu bukan saja belum menemui sebarang hasil, malah kini mereka menemui bangkai milik kapal yang sudah karam. Komandan komando pasukan angkatan laut Tentera Nasional Indonesia (TNI) dari kapal KRI Banda Aceh, Wido Dwi berkata, pasukannya sudah melaksanakan tugasan menyelam di dasar laut, namun bangkai pesawat masih belum lagi ditemui. "Kami sudah menyelam hingga ke dasar, ternyata air sangat keruh dan banyak lumut, yang ditemui bangkai kapal, bukan pesawat," katanya.

Titik koordinat kedua adalah pada kedudukan 03.54.41 arah selatan dan 110.31.07 ke arah timur berdasarkan sonar yang diterima dari kapal KRI Bung Tomo. Sementara itu, titik koordinat ketiga adalah di kedudukan 03.55.52 arah selatan dan 110.33.80 arah timur yang diperoleh kapal perang Amerika Syarikat, US Sampson 102. Sehingga kini, pasukan penyelam masih menunggu koordinat baru daripada kapal pencari yang memiliki alat pengesan dan sebaik titik koordinat baru diperoleh, penyelam akan terjun semula menjejaki posisi pesawat.


"Kami ini ibarat tangan saja, mata yang mencari adalah kapal-kapal lain. Kalau ada arahan kami ikut saja," katanya. Pasukan penyelam sudah melakukan aktiviti pencarian di dasar laut sejak Ahad lalu dengan pasukan pertama yang diterjunkan adalah terdiri daripada 17 penyelam. Selepas titik koordinat baru ditemukan, pasukan kedua dengan jumlah yang sama akan menggantikan pasukan pertama. Keseluruhan penyelam yang ditugaskan dalam misi pencarian pesawat itu adalah 57 orang. - Kompas



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!