Wednesday, December 26, 2018

Lelaki yang mahu berkhatan menjadi mangsa penipuan sebuah hospital



Lelaki yang mahu berkhatan menjadi mangsa penipuan sebuah hospital  | Seorang lelaki yang mahu berkhatan, menjadi mangsa penipuan sebuah hospital di utara China yang mengenakan bayaran 100 kali lebih tinggi kononnya dia juga perlu dibedah bagi membuang tiga ketumbuhan serta-merta. South China Morning Post melaporkan, lelaki itu, Xin Yu, 29, mahu berkhatan di Hospital Moden di Tangshan, wilayah Hebei yang kosnya hanya 800 yuan (RM483), bulan lalu. Bagaimanapun, ketika berada di atas katil bedah, doktor memberitahu ada tiga ketumbuhan dikesan pada tubuhnya yang perlu dikeluarkan segera dengan kos 80,000 yuan (RM48,373). “Doktor menunjukkan gambar ketumbuhan itu tetapi saya tidak melihatnya dengan jelas.

Mereka memberitahu supaya terus baring di atas meja pembedahan,” katanya. Selepas selesai berkhatan dan pembedahan, dia diminta menjelaskan bayaran penuh namun kad kreditnya sudah melebihi had menyebabkan dia terpaksa menulis surat perjanjian untuk membayar baki 60,000 yuan (RM36,253).Tidak lama selepas kejadian itu dilaporkan media tempatan, pihak berkuasa menggantung operasi hospital swasta itu untuk siasatan.

Isnin lalu, pihak berkuasa menarik balik lesen operasi hospital dan mengenakan denda 53,000 yuan (RM32,022) terhadap. Namun, tidak dapat dipastikan sama ada Xin berjaya mendapatkan wangnya semula. Kes penipuan seperti itu bukan kali pertama berlaku. Mei lalu, pelajar di Nanning turut diperdaya doktor yang mengatakan dia memerlukan pembedahan tambahan. Dia yang sepatutnya hanya perlu membayar 700 yuan (RM422) untuk berkhatan, terpaksa mengeluarkan 12,800 yuan (RM7,733) bagi ‘pembedahan lain’. -AP




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!