Wednesday, November 24, 2010

Detik hitam karier Woods


Bermula dengan kemalangan kereta di tengah malam gelap diikuti pembongkaran skandal seksnya, reputasi Tiger Woods sepanjang tahun ini sebagai pemain golf ternama dunia terus tercalar tanpa masih belum dapat dipulihkan.

Legasi bekas pemain No. 1 dunia itu seakan- akan mampu terus kekal apabila dia menjua- rai kejohanan Australia Masters pada 27 No- vember tahun lalu sebelum isterinya, Elin melahirkan anak kedua mereka pada Februari tahun ini.

Malah segalanya kelihatan serba sempurna buat Woods sehinggalah sisi gelap kehidupan- nya terbongkar gara-gara satu laporan pelik kereta yang dipandunya terbabas di depan rumah sendiri. Dalam kejadian tersebut, Woods hanya cedera ringan.

Sejak itu, satu demi satu spekulasi tentang diri dan rumah tangganya tersiar sebelum Woods membuat pengakuan secara terbuka tentang hubungannya dengan beberapa wanita termasuk pelacur.
Hubungan retak yang hanya menanti belah dengan Elin akhirnya berkesudahan dengan perceraian manakala satu demi satu wanita yang membuat hubungan dengan Woods tampil membuat pengakuan.

Pasangan itu membuat satu keputusan drastik tetapi yang lebih drastik selepas itu ialah merosotnya prestasi permainan Woods dalam kejohanan yang disertainya.
Kemuncak daripada kemerosotan itu apabila Woods kehilangan gelaran pemain No. 1 dunia kepada pemain Britain, Lee Westwood bulan lalu.

Kekayaan yang dimilikinya serta pendapa- tan AS$1 bilion (RM3.117 bilion) setahun yang diperoleh tidak lagi disebut orang, sebaliknya sikap Woods yang panas baran mula diper- katakan.
Hidupnya tidak lagi seindah dan sesempur- na dulu. Orang mula nampak cacat cela yang ada padanya. Kisah hitamnya menjadi bahan lawak di mana-mana sahaja.

Biarpun pendapatan sokongannya daripada iklan sehingga Julai tahun ini menurun kepada AS$22 juta (RM68,575,000 juta) berbanding 2009, Woods tabah menghadapinya.
Dia keluar daripada kisah gelap- nya dengan mula menyertai kejo- hanan pertama selepas lima bulan berehat iaitu Augusta Masters dengan menamatkan saingan di tempat keempat.

Tetapi sikap positifnya itu tidak berpanjangan kerana masalah lain pula yang timbul terutama permainannya yang menurun mendadak.
Tumpuannya terjejas teruk. Terbuka British dan Amerika Syarikat yang biasanya mudah, menyaksikan Woods gagal menyinar, sekali gus ranking No. 1 milik- nya mula terancam.

Apa yang dijangka menjadi kenyataan apabila sehingga penghujung musim, dia gagal sama sekali memenangi mana-mana kejohanan yang disertai.
Maka pada 1 November lalu, penguasaan- nya selama 281 minggu sebagai pemain No. 1 dunia telah berakhir.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!