Saturday, December 25, 2010

Elle dituduh hina Aishwarya


Majalah Elle dituduh menghina golongan bukan kulit putih selepas 'memutihkan' kulit aktres terkenal Bollywood, Aishwarya Rai, 37, pada gambar pelakon itu yang disiarkan pada muka depan penerbitan berkenaan.

Ramai peminat aktres itu menyuarakan kemarahan mereka di laman web Elle merujuk kepada gambar berkenaan pada edisi terbarunya.

Seorang daripada mereka berkata: “Saya tidak suka dengan tindakan itu kerana seolah-olah kulit lebih cerah sentiasa dianggap fesyen membayangkan kulit lebih gelap sesuatu yang tidak disukai.”

Pembaca memberi pandangan mereka bahawa majalah itu mungkin mencerahkan penampilan Aishwarya Rai Bachchan, bekas ‘Miss World’ yang juga membintangi filem Bride & Prejudice dan The Pink Panther 2.

Menantu Amitabh Bachchan itu muncul pada muka depan majalah itu bagi edisi India bulan ini dengan kulitnya seolah-olah lebih cerah daripada biasa.

Dalam majalah itu, perkara yang sama dilihat pada gambar pelakon terkenal berkenaan dalam beberapa foto. Ini bukan kali pertama Elle dikecam kerana dituduh mencerahkan model bukan kulit putih yang bergaya untuknya.


September lalu, aktres kulit hitam, Gabourey Sidibe juga muncul di muka depan majalah yang sama dengan keadaan kulitnya lebih cerah.
Pada masa itu, dalam penjelasannya, Elle menjelaskan ia tidak membuat perubahan besar kepada selebriti terbabit termasuk orang lain yang diambil gambar bersama dengannya.

Isu memutihkan kulit adalah sesuatu yang mencetuskan kontroversi di India.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!