Sunday, December 26, 2010

R136a1, Bintang Terbesar..

Matahari kita, ukuran Matahari ketika mula kehabisan oksigen, dan ukuran bintang R136a1.
Sekumpulan astronomi England berhasil menemui sebuah bintang yang paling besar yang pernah dilihat manusia. Bintang raksasa itu memiliki ukuran 265 kali ganda lebih besar berbanding Matahari kita.

Kerana besarnya, bintang itu dapat mengubah teori tentang bagaimana proses lahirnya bintang. Bahkan dijangka, ketika wujud ianya mencapai ukuran 320 kali Matahari.

Sebelum ini, menggunakan model yang digunakan oleh peneliti, diketahui bahawa ukuran maksima bintang adalah 150 kali lipat dibanding Matahari kita. Apapun yang berukuran di atas itu terlalu sukar untuk terbentuk menjadi bintang.

Namun, dipetik dari BBC, 25 Disember 2010, Paul Crowther, astronomi yang berasal dari University of Sheffield, England, setalah mengamati gambar-gambar yang ditangkap oleh Very Large Telescope di Chile dan teleskop ruang angkasa Hubble, menemukan bintang yang melampaui ukuran maksima itu.

Selain jauh lebih besar berbanding Matahari, R136a1, bintang yang berada di sekeliling dengan jarak 165 ribu tahun cahaya dari Bumi itu juga sama terangnya dengan 10 juta buah Matahari kita.

“Sebagai gambaran, perbandingan cahaya antara bintang ini dengan Matahari di tata surya kita adalah seperti membandingkan sinar Matahari dengan Bulan purnama,” kata Crowther.

Dijangkakan, suhu di permukaan bintang itu mencapai sekitar 50 ribu darjah Celsius, hampir lapan kali lebih panas berbanding Matahari.

Crowther berkata, apa yang lebih penting dari penemuan bintang raksasa itu adalah memberikan keyakinan pada manusia bahawa kemungkinan besar masih ada bintang-bintang sangat raksasa seperti R136a1 di alam semesta.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!