Monday, December 27, 2010

Sikap tamak cetus malapetaka


MERSING - Sikap tamak seorang pengusaha bot mengambil penumpang melebihi had semata-mata hendak mengejar untung mengundang padah apabila bot yang membawa 29 pelancong itu pecah lalu karam kira-kira 200 meter dari Jeti Tanjung Leman di sini semalam.

Kejadian pukul 1.30 petang itu mengakibatkan tiga lemas manakala dua lagi hilang. Mangsa merupakan seorang wanita, Low Lee Jun, 33, dan dua lelaki, Chua Lin Kun, 45, serta Andrian Tan, 67. Kesemua yang mati dan hilang merupakan pelancong Singapura.

Ketika kejadian, bot tersebut membawa sembilan pelancong tempatan, 19 Singapura dan seorang warga China.


Bot papan berukuran 4 x 10 meter yang hanya boleh membawa 12 penumpang itu dalam perjalanan pulang ke Jeti Tanjung Leman dari kelong Wong Pak You berhampiran Pulau Sibu di sini.

Difahamkan, permintaan yang menggalakkan pada musim cuti sekolah dan Hari Krismas membuatkan pengusaha berusia 58 tahun bertindak membawa penumpang melebihi had. Bot itu dikendalikan oleh seorang tekong berusia 67 tahun untuk membawa pelancong tersebut memancing di situ. Kedua-dua mereka ditahan untuk membantu siasatan.

Ketua Polis Daerah Mersing, Deputi Supritendan Mohd. Nor Rashid berkata, ketika kejadian kesemua penumpang tidak mengenakan jaket keselamatan meskipun ia disediakan oleh pengusaha bot.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!