Friday, January 21, 2011

Demi teruskan hidup, terpaksa makan tikus...Hoh?


Inilah gambar bukti kemiskinan di Indonesia. Seorang penduduk bernama Bambang Saptono berhasil mengabadikan aktiviti seorang lelaki miskin di kawasan Sondakan Laweyan, Kota Solo, Jawa Tengah, yang bergelut dalam kesusahan hidup melalui kamera telefon bimbitnya.

Bebanan hidup yang ditanggungnya menyebabkan lelaki bernama Parmidi ini tetap bertahan hidup dengan cara mengejutkan, iaitu makan tikus. Memang menjijikkan, tetapi itulah kenyataannya.

Tidak ada yang harus dimalukan. Parmidi selama ini hanya boleh meminta belas kasihan pemberian orang. Bambang, pemilik gambar mengaku sengaja mengabadikan peristiwa ini hanya ingin menyampaikan pesan, bahawa sehingga saat ini masih ada orang yang hidup serba kekurangan.

“Kayaknya bagi saya kok ada sesuatu yang agak kurang pas atau apa, lah kenyataannya kok masih ada masyarakat yang seperti itu (makan tikus),”
keluh Bambang.

Kerajaan mengakui telah berhasil menganggarkan angka kemiskinan dan rasuah yang semakin berleluasa di negera itu dan masih ada orang yang bertahan dan menderita hanya untuk satu alasan.. Iaitu bertahan hidup.



P/S - Bersyukur dengan kehidupan ini..Biarpun tidak kaya, pun juga tidak miskin..


.

3 Penyokong CHELSEA:

Burasa Hangus on January 21, 2011 at 6:50 PM said...

ayakkk..ni pun ada ka..sangat bertuah idup di Malaysia

Cikgu Nurin on January 21, 2011 at 7:10 PM said...

Betul Lulu...bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepada kita...

Akmall Razlan on January 21, 2011 at 9:16 PM said...

satu lagi artikel yang bernas dari cik Lulu...
mmg ada orang macm ni...makan benda yg tidak sepatutnya dimakan...syukur lah saya yg hidup di Malaysia ni...bumi yg PENUH dgn Makanan...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!