Friday, January 21, 2011

Janin memegang tangan seorang doktor ketika...

Selama prosedur spina bifida pada usia dua puluh satu minggu di dalam rahim, Samuel (janin itu) menghulurkan tangan kecilnya keluar dari lubang bedah rahim ibunya. Sebagai doktor yang memegang tangannya, Samuel bertindak balas terhadap sentuhan dan meramas jari doktor. Samuel dipegang erat. Pada ketika itu, saya(wartawan) ambil gambar ini "Pegang Tangan janin".


Sebagai wartawan gambar veteran di Nashville, Tennessee, Saya ditugaskan oleh Surat Khabar USA Today untuk gambar spina bifida prosedur pembedahan korektif. Ianya akan dilakukan kepada janin minggu 21 yang membesar di rahim di Vanderbilt University Medical Center. Waktu itu, pada tahun 1999, 21 minggu dalam rahim adalah awal maka pasukan bedah akan mempertimbangkan untuk operasi dijalankan. Hasil pembedahan adalah akan menyebabkan kelahiran pramatang, dan tidak ada anak yang lahir lebih awal dari dua puluh tiga minggu selamat.


Ketegangan boleh dirasakan di ruang pembedahan sebaik pembedahan dimulai. Sebuah insisi C-section khas dibuat untuk mengakses rahim, yang kemudian diangkat keluar dan diletakkan di persimpangan paha ibu. Seluruh prosedur akan berlangsung dalam rahim, dan tidak ada bahagian dari anak itu untuk perlanggaran pembukaan bedah. Selama prosedur, posisi janin itu disesuaikan dengan lembut memanipulasi luar rahim. Prosedur operasi keseluruhan keatas anak itu selesai dalam 1 jam t13 minit. Setelah selesai, pasukan bedah menarik nafas lega, seperti yang dilakukan I.

Ketika Doktor bertanya mengenai ketepatan kamera yang saya gunakan, dari sudut mata saya, saya melihat rahim yang bergerak, tetapi tidak pernah rasanya kamera menangkap keadaan seperti ini sedekat itu. Hal itu membuatkan saya gementar. Tiba-tiba, lengan kecil keluar, kemudian masuk kembali (dari dalam rahim) sehingga hanya tangan kecil kelihatan. Doktor lalu mengulurkan tangan dan tangan kecil itu spontan bereaksi dan meramas jari doktor.

Tangan Samuel dipegang erat. Saya mengambil gambar! Wow! Kejadian itu terjadi begitu cepat sehinggakan jururawat yang berdiri di samping saya bertanya, "Apa yang terjadi?"

"Si anak mengulurkan tangan," kataku. "Oh. Mereka melakukan itu sepanjang waktu, "jawabnya.
Pembukaan bedah untuk rahim telah tertutup dan rahim kemudian dimasukkan kembali kedalam perut ibu dan pembukaan C-section ditutup.

Selepas itu 10 hari kemudian gambar itu di siasat untuk memastikan tidak ada manipulasi digital dari gambar sebelum dan selepas editing.  USA Today segera mengeluarkan arahan, gambar itu segera diproses untuk menjadi tatapan umum.

Ketika editor gambar menghubungi saya, dia berkata, "Ini gambar yang paling luar biasa yang pernah saya lihat."



.

10 Penyokong CHELSEA:

SheNn on January 21, 2011 at 1:35 PM said...

speechless...huhu

.::: Princess MOMOY :::. on January 21, 2011 at 1:51 PM said...

SUBHANALLAH


Student Perlu Tahu | RESUME
Peristiwa itu masih menhantui diriku...

whitecappuccino on January 21, 2011 at 2:07 PM said...

sungguh ajaib.

sha_qistina on January 21, 2011 at 2:11 PM said...

subhanaAllah..maha suci Allah

MummyAyu on January 21, 2011 at 2:43 PM said...

speechless...subhanallah..begitulah kebesaran DIA..

Yaya Azura on January 21, 2011 at 2:58 PM said...

Allah Maha Besar...

Hanis Azla on January 21, 2011 at 3:33 PM said...

Allahuakbar.. kagum sgt melihatnya..

Biey on January 22, 2011 at 3:17 AM said...

sangat menakjubkan..

SURIA AMANDA on July 7, 2011 at 10:31 AM said...

subhanallah....boleh mcm tu kan..kebesaran tuhan..

Unknown on December 19, 2012 at 11:20 AM said...

Subhanallah..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!