Tuesday, February 15, 2011

Terima 9 tahun gaji tanpa kerja!..Bestnya....


Seorang pekerja pejabat kerajaan daerah di Cina dilaporkan menerima gaji selama 9 tahun tanpa pernah datang ke pejabat tempat dia bekerja.

Lelaki itu bekerja untuk lembaga yang memantau pembangunan perbandaran di Longyan, sebuah kota di Provinsi Fujian, di kawasan Cina tenggara. Setelah lulus seleksi pegawai negeri, dia ditempatkan di lembaga itu.

Meskipun dia menerima gaji penuh dan bonus sebagai pegawai, dia tidak pernah masuk kerja. Beberapa surat khabar Cina kini menyebut Jiang Jinxiang sebagai pegawai negeri paling sombong dalam sejarah Cina.

Ramai warga Cina memandang rendah pegawai negeri kerana sangat tidak efisen. Persaingan untuk boleh masuk kebahagian pegawai negeri di Cina sangat ketat akibat angka pengangguran yang tinggi di kalangan lulusan perguruan tinggi.

Meskipun gaji pegawai negeri di Cina relatif rendah, tapi jaminan kerja dan keperluan kesejahteraan membuatkan pilihan karier menjadi rebutan..

Kes ini mulai terungkap oleh kalangan pengguna internet, sebelum kemudian diperkukuhkan oleh kerajaan.

Wartawan BBC di Beijing Martin Patience melaporkan bahawa kes ini merupakan contoh amalan rasuah di bahagian kerajaan daerah di Cina dan juga pengaruh aktivis internet yang semakin kuat.


.

3 Penyokong CHELSEA:

Unknown on February 15, 2011 at 4:04 AM said...

9 tahun???? mak datok...

apislerr on February 15, 2011 at 5:16 AM said...

slm kunjungan
nice blog;)
blog apisv2

Solehah Shamsuddin on January 7, 2013 at 11:03 AM said...

wooo goyang kaki la dy ye...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!