Friday, March 4, 2011

Jatuh dijalan, dan sekian lama, tiada yang membantunya?


Sebuah bilik berita di China melaporkan ada seorang lelaki tua yang jatuh di tengah jalan, dan tidak dapat bangun selama 15 minit. Namun tidak ada yang menolongnya, bahkan orang-orang disekelilingnya hanya melihat saja.

Apakah alasan mereka tidak mau menolong lelaki itu?Pada tahun 2006 ada seorang lelaki membantu seorang wanita tua yang duduk di lantai bas untuk berdiri, dan akhirnya lelaki itu dituduh keluarga nenek itu sebagai penyebab kecederaan nenek itu. Lelaki tesebut disuruh membayar 130.000 Yuan untuk membiayai perubatan. namun kedua pihak melakukan perbincangan jadi lelaki itu hanya membayar 40.000 yuan saja.

Ada lagi kejadian yang menimpa seorang mahasiswa di universiti Hennan yang membantu wanita tua untuk duduk dilantai, namun mahasiswa itu menjadi tertuduh sebagai penyebab kecederaan wanita tua tersebut dan di dijatuhi hukuman membayar 80.000 yuan.

Dalam kejadian seperti ini, lebih baik kita memanggil polis atau ambulan. Dan, tidak semua orang yang ditimpa malang itu adalah pura-pura atau bermaksud jahat, Cuba bayangkan jika yang terlantar ditengah jalan itu anggota keluarga kita?


.

4 Penyokong CHELSEA:

PinKy MoMMa on March 4, 2011 at 10:02 PM said...

kesiannye!
aihh kalau kat mlsia plak..jalan terus jam sbb smua nak tgk apa yg terjadi..sudah tkr lar nih ;p

Unknown on March 4, 2011 at 10:13 PM said...

ah payah betul yang menolong dituduh bersalah pulak..kat malaysia pom ada jadi macam ni. bapak kami accident,penuh darah keluar dekat kepala,tak ada orang sanggup bawak kat hospital.. nasib baik ada orang yang kenal datang selamatkan..mentaliti tu salah..

ENTRY TERBARU: senarai bloglist gaung 2011

Anonymous said...

aish susah la macam ni. niat dah baik tp bila tau kene saman blk kan ke naya...

Anonymous said...

Sama kes yang budak perempuan kena langgar

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!