Wednesday, March 30, 2011

Spiderman menakluk bangunan tertinggi didunia..


Pemanjat Paris Alain Robert, yang juga digelar sebagai “Spiderman” berpose di depan Burj Khalifa, menara tertinggi dunia.

Setelah berhasil menakluk Menara Eiffel di Paris dan Sydney Opera House, "Spiderman" yang berasal dari Paris itu kini ingin menguji kebolehannya untuk menakluk menara tertinggi dunia, Burj Khalifa di kota kosmopolitan Dubai di Teluk.


Alain Robert, 48 tahun memanjat bangunan pencakar langit yang tingginya mencapai 828 meter. Aksi itu dilakukan sebagai sebahagian dari "Education Without Borders" tempat bangunan itu digunakan sebagai lokasi pertemuan, kata para penyelenggara.

Alain RObert, yang dipanggil Spiderman kerana memakai kostum mirip superhero biasanya memanjat tanpa menggunakan peralatan khas dan hanya menggunakan tangan saja dan kaki yang kuat.

Namun begitu, di Dubai, dia terpaksa akan menggunakan tali dan langkah-langkah keselamatan yang lain...


"Buat saya, memanjat sama pentingnya dengan makan dan bernafas. Memanjat bangunan-bangunan pencakar langit merupakan kecintaan dan keinginan besar saya sepanjang hidup saya," lanjutnya.

Robert telah berhasil memanjat lebih 100 bangunan tertinggi di dunia, termasuk Petronas Twin Towers di Kuala Lumpur, Sears Tower di kota Chicago, AS dan Jin Mao Building berketinggian 88 tingkat di Shanghai, China.


Malaysia mendenda Robert setelah memanjat Petronas Twin Towers, yang juga berketinggian 88 tingkat pada September 2009 dengan tangan kosong dalam waktu tidak kurang dua jam.



.

5 Penyokong CHELSEA:

Asyraf on March 30, 2011 at 12:46 AM said...

gila berani dia ni...hebattt...

ASH.SE7EN.COM on March 30, 2011 at 1:01 AM said...

yerhhh...hti kering ;)

bokbong... on March 30, 2011 at 2:08 AM said...

yeah spiderman hebat

Unknown on March 30, 2011 at 8:26 AM said...

Saya kagum tengok kerajinan Lulu update blog, thanks sudi singgah blog saya...

Lulu Caldina on March 30, 2011 at 9:24 AM said...

@Dr Mohd Hafiz bin Dato' Osman terima kasih atas pujian, juga kerana singgah lulu-pages

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!