Monday, May 30, 2011

Budak bisu selamat keluarga


Tindakan pantas seorang budak lelaki bisu mendapatkan serta menarik tangan ibu dan abangnya segera keluar dari rumah berjaya menyelamatkan mereka dalam kebakaran di Lorong Lapan, Kampung Pandan, di sini, semalam.

Dalam kejadian pada jam 11.15 pagi, Sarasyati Gebril, 39, ibu kepada dua anak ketika itu berada dalam biliknya sedang menyediakan susu anak bongsunya yang bisu itu manakala anak sulung berusia 10 tahun bermain dengan adiknya di ruang tamu.

Tiba-tiba anak berusia lapan tahun itu berlari ke arah beliau dan memberi isyarat ada api di bahagian tengah rumah lalu menarik tangan ibunya supaya keluar segera.

“Apabila saya keluar, kelihatan bahagian tengah rumah sudah hangus terbakar, keadaan api ketika itu begitu marak menyebabkan saya tidak sempat menyelamatkan barangan lain, ” katanya.

Katanya, sebelum itu, kedengaran satu letupan kecil berlaku di sekitar rumahnya dipercayai pintasan elektrik dan beliau tidak menyangka letupan itu mengakibatkan kebakaran dan memusnahkan seluruh rumahnya.

Kejadian itu juga memusnahkan tiga rumah lain didiami empat keluarga dengan 15 penghuni yang juga mempunyai talian saudara mara. Semua penghuni dipercayai tiada di rumah dan hanya tiga beranak terbabit saja berada di salah sebuah daripada rumah itu.

Mangsa, Muniandy K Chelliah, 42 berkata, ketika kejadian beliau serta keluarganya pergi ke pasar mencari lauk untuk makan tengah hari.
Katanya, beliau diberitahu jiran rumahnya terbakar dan setiba di rumah, kelihatan api begitu marak menyebabkan beliau tidak sempat menyelamatkan barangan.

Saksi, Kanapathi Ramalingam, 50 berkata, ketika kejadian beliau baru pulang dari pasar dan setiba di tempat kejadian, kelihatan api marak membakar tiga rumah yang berhampiran di belakang rumahnya.

“Jarak rumah kami tidak jauh, hanya dua meter daripada rumah saya, mujur ketika kejadian, seorang anak saya sedar dan beliau mengawal keadaan api daripada terus membakar bahagian belakang rumah kami, ” katanya.

Ketua Operasi, Balai Bomba dan Penyelamat Pudu, Yusof Abu Bakar berkata, pihaknya mendapat panggilan daripada orang awam kira-kira jam 11.25 pagi dan terus bergegas ke tempat kejadian.

Katanya, kebakaran berjaya dipadamkan pada jam 11.47 pagi dengan dibantu lima jentera dan 25 anggota bomba daripada Balai Pudu, Balai Bandar Tun Razak dan Balai Hang Tuah.



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!