Saturday, May 7, 2011

Seterika bukan untuk seterika muka orang..


Seorang suri rumah dijatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan denda RM20,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas didapati bersalah mencederakan amah warga Indonesia dengan seterika panas, tahun lalu.

Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz membuat keputusan itu atas SM Poongavanam, 36, selepas peguam bela tertuduh, S Yagoo, gagal menimbulkan keraguan terhadap pendakwaan itu.

Poongavanam dituduh mencederakan Win Faidaa, 26, di rumahnya di Jalan Penawar Satu, Sri Wangsa Satu, Jelutong, pada 1 hingga 13 September tahun lalu.
Laporan media sebelum ini menyatakan Win Faidaa melecur di dada akibat terkena seterika panas, disiram air panas di bahagian belakang, dipukul di kepala dan tidak dibayar gaji.

Dia ditemui dalam keadaan lemah di kawasan ladang di Taman Cenderawasih, Nibong Tebal, selepas ditinggalkan oleh majikannya tanpa sebarang dokumen pengenalan diri.

Poongavanam yang tidak menunjukkan sebarang reaksi ketika keputusan dibacakan, didapati bersalah mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun bersama denda atau sebatan.

Dalam hujah pembelaan, Yagoo berkata, tertuduh yang mempunyai empat anak berusia enam tahun hingga 16 tahun, bertindak demikian kerana emosional dengan mangsa yang cuba menggoda suaminya.
“Tertuduh langsung tidak berniat mencederakan amah dan amah itu juga pernah membuat pengakuan ketika disoal siasat polis bahawa tertuduh sentiasa memberikan layanan baik,” katanya.

Timbalan pendakwa raya, Mohd Firdaus Abu Hanipah pula memohon mahkamah menjatuhkan hukuman sewajarnya berikutan trauma dan kecederaan mangsa.

“Mangsa datang ke Malaysia dengan satu tujuan murni, iaitu mencari rezeki yang halal tetapi ia musnah apabila mangsa dilayan secara tidak berperikemanusiaan dan diperlakukan seperti haiwan oleh tertuduh.

“Justeru, saya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman sewajarnya disebabkan kes ini sudah menjadi perhatian umum dan dapat dijadikan pengajaran kepada orang ramai,” katanya.

Sementara itu, Konsul Jeneral Indonesia di Pulau Pinang, Chilman Arisman, ketika ditemui pemberita di luar mahkamah, berkata pihak pendakwa raya berjaya menyampaikan hujah dan menggambarkan kejadian itu dengan baik.

Katanya, kes itu menjadi kes perbicaraan berprofil tinggi dan mendapat perhatian kebanyakan rakyat Indonesia, termasuk Presiden Susilo Bambang Yudhoyono.




.

1 Penyokong CHELSEA:

Fahmi Jaafar on May 7, 2011 at 2:11 PM said...

jahat gile makcik ni ehh..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!