Wednesday, November 2, 2011

Dua rakan maut jatuh lubuk


Kegembiraan lima kanak-kanak menangguk ikan di dalam lubuk di sebuah bendang di Kampung Pauh Ganja, Pasir Pekan di sini, berakhir dengan tragedi apabila dua daripada mereka ditemui mati lemas semalam.
Mayat mangsa, Norlaila Ghazali, 9, dan rakannya, Siti Syahidah Abu Bakar, 9, kedua-duanya murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Pohon Tanjong di sini, ditemui dalam keadaan berpelukan oleh bapa Norlaili, Ghazali Nawi, 43, pukul 5 petang di dasar lubuk sedalam kira-kira dua meter itu.

Kedua-dua mangsa dikatakan pergi ke lubuk berkenaan untuk menangguk ikan bersama tiga lagi rakan mereka, termasuk kakak Siti Syahidah, Siti Nordayini, 10, yang turut nyaris lemas ketika cuba menyelamatkan mangsa.

Dua lagi rakan mereka, Nur Husna Tasni Anuar, 9, dan adiknya, Nur Shafikah, 8, bagaimanapun terselamat.
Siti Nordayini ketika ditemui hari ini berkata, dalam keadaan kelam kabut selepas melihat adiknya dan Norlaila tergelincir ke dalam lubuk itu, dia cuba menghulurkan tangan bagi menyelamatkan mereka, tetapi turut terjatuh, namun diselamatkan oleh Nur Husna yang menghulurkan raga ikan.

"Saya cuba menghulurkan tangan untuk menarik tangan adik (Siti Syahidah) naik ke atas tetapi saya pula terjatuh, bagaimanapun sempat berpaut sekuat hati pada raga ikan dihulur oleh Nur Husna yang menarik saya ke atas tebing.
"Pada masa sama, saya sempat mencapai tangan adik manakala adik pula sempat mencapai tangan Norlaila. Namun tangan kami terlepas kerana Nur Husna tidak cukup kuat untuk menarik ketiga-tiga kami sekali gus," katanya.

Menurut Siti Nordayini, anak keempat daripada lima beradik, selepas ditarik naik, dia hanya dapat melihat adik bongsunya itu terkapai-kapai meminta tolong sebelum tenggelam.
Panik dengan apa yang berlaku di depan matanya itu, Siti Nordayini berlari meminta pertolongan penduduk kampung, tetapi gagal apabila tiada datang membantu sehinggalah sampai ke rumah, kira-kira 500 meter dari tempat kejadian dan memaklumkan kepada ibunya, Nur Azizah Ibrhaim, 43.

Katanya, mereka berlima ke lubuk tersebut untuk mencari ikan dengan membawa mangkuk plastik dan meredah air sedalam hampir satu meter untuk sampai ke sana.
"Saya sedih kerana ada bertembung dengan seorang penduduk kampung ketika meminta tolong tetapi dia tidak mempercayainya menyebabkan saya terus berlari ke rumah dan meminta bantuan keluarga yang bergegas ke sana," katanya.

Sementara itu, Ghazali berkata, sebaik sahaja mendapat berita tersebut dia terus berlari ke lokasi dan menyelam ke lubuk ikan itu dengan mangsa pertama ditemui adalah anaknya, Norlaila, anak kelima dari lapan beradik, diikuti Siti Syahidah.
"Amat menyedihkan kerana mayat kedua sahabat baik itu ditemui berpelukan di dasar lubuk tersebut dan dirujuk ke Hospital Tumpat untuk bedah siasat," katanya.
Ketua Polis Daerah, Supritendan Khalid Munap ketika dihubungi hari ini mengesahkan menerima laporan kejadian tersebut.










.

1 Penyokong CHELSEA:

Unknown on November 2, 2011 at 11:50 AM said...

aduh..sedihnya

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!