Sunday, January 8, 2012

11 penumpang maut


Sebuah belon udara panas terbakar dan terjunam ke bumi selepas melanggar kabel elektrik semalam, menyebabkan 11 penumpang termasuk seorang pengemudi maut.

Tragedi itu berlaku semasa cuaca baik berdekatan bandar kecil Canterton di utara Wellington, yang merupakan kawasan popular aktiviti belon udara panas.

"Api marak kelihatan ketika belon tersebut masih di udara, menyebabkan ia jatuh serta-merta di atas sebuah ladang. Malangnya, pengemudi bersama 10 penumpang maut di tempat kejadian," kata Komander Polis bandar ini, Mike Rusbatch.

Menurut beliau, pengemudi dan penumpang yang terdiri daripada lima pasangan tempatan maut dengan kesan terbakar yang teruk.

Seorang saksi, David McKinlay berkata, dia melihat sebelah bahagian tempat duduk penumpang sudah disambar api dan secara tiba-tiba api itu menjulang kira-kira setinggi 10 meter menyebabkan belon itu terjunam ke bumi seperti roket.

McKinlay yang seterusnya menghubungi nombor kecemasan berkata, belon itu terbang setinggi kira-kira 150 meter di udara ketika itu.

Kejadian itu merupakan kemalangan terburuk dalam sejarah penerbangan New Zealand sejak 1979 apabila sebuah pesawat Air New Zealand bertembung dengan pesawat Mount Erebus di Antartika, mengorbankan 257 penumpang.

Belon itu dipercayai milik syarikat Ballooning New Zealand dan sudah mempunyai pengalaman menerbangkan belon udara panas selama lebih 1,000 jam.

Sementara itu, Menteri Pengangkutan Gerry Brownlee berkata, siasatan mengenai punca kemalangan sedang dilakukan dan pihaknya sudah mencadangkan beberapa garis panduan bagi mengelak kejadian seumpamanya daripada berulang.













.

1 Penyokong CHELSEA:

Ce'gu JAERA on January 9, 2012 at 4:36 AM said...

alalala... kesian.. Hobi yang berakhir dgn tragedi

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!