Sunday, February 19, 2012

Suzie, bayi yang paling berat di Britain


Suzie seberat 12 pound 12 oz ketika lahir, menjadikannya seorang bayi perempuan yang paling berat yang pernah dilahirkan di Britain. Tetapi sekurang-kurangnya Suzie dilahirkan secara semula jadi selama hanya 44 minit.

Miss Tevendale, yang setinggi 5 kaki 4in, melahirkan hanya dengan bantuan gas dan udara, dan tidak perlu jahitan, walaupun Suzie adalah hampir dua kali ganda saiz bayi yang baru lahir. Kebanyakan ibu-ibu bayi dengan berat bayi berlebihan harus menjalani caesarean.

Dan pasangan yang berusia 26 tahun, James Gzowski, 25, seorang juruteknik IT, telah diberitahu untuk menjangkakan bayi yang besar, tetapi doktor yang menyambut kelahiran Suzie tidak percaya apabila Suzie lahir di Hospital Great Western, Swindon.

'Saya fikir dia terkejut,' kata Cik Tevendale. 'Mereka meneka pada 10 hingga 11 pound. Apabila mereka melihat berat badannya adalah 12 pound 12oz, saya fikir mereka terkejut.

Beliau menambah: 'Apabila kontraksi bermula, ia semua berlaku agak cepat.

Pada satu ketika bahu bayi tersekat sedikit tetapi hanya untuk beberapa saat. Saya tidak benar-benar melihat apa yang berlaku kerana James telah memeluk saya. '

Miss Tevendale, dari Swindon, memiliki dua anak lain dengan teman lelakinya yang lalu dan mereka juga bayi besar. Vincent, sekarang 6, ditimbang di 10 pound 10oz, dan Violet, empat, adalah 11 pound 2oz.

Ia seperti saya melahirkan bayi berusia tiga bulan, 'katanya.

Sejak tiga minggu lalu, Suzie, yang sudah 2 kaki tinggi, telah memakai pakaian untuk bayi yang berumur tiga hingga enam bulan. Walaupun saiz besar anak-anaknya ketika lahir, kedua-duanya kini dengan ketinggian normal dan berat untuk umur mereka. Pada tahun 2002 penyelidik Denmark mendapati bahawa wanita yang memakan lebih banyak ikan berkemungkinan untuk mempunyai bayi yang lebih berat, walaupun sebab yang tidak diketahui.






.

3 Penyokong CHELSEA:

Myra Jay on February 19, 2012 at 2:25 PM said...

Comel :)

Macam mana la perut ibu dia masa ngandung ritu kan :)

p/s : Dear, nak minta tolong boleh?
http://normj1001.blogspot.com/2012/02/mj-nak-menang-nikon-d90-dari-denaihati.html

Cikrosecute on February 19, 2012 at 4:01 PM said...

memang berat...Comelnya baby tue..

Unknown on February 20, 2012 at 12:35 AM said...

subhanallah.... besar sungguh bayi tu... mak die mcm mane la kan?

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!