Monday, April 23, 2012

Wang diguna untuk permainan


Sekumpulan ibu bapa di bandar raya ini menyaman Apple kerana mendakwa tidak tahu anak mereka menggunakan wang ketika bermain permainan menggunakan aplikasi syarikat itu.
Mereka telah mengemukakan saman terhadap pencipta iPod dan beberapa gajet Apple lain.

Ibu bapa tersebut mendakwa, Apple membuatkan kanak-kanak terus bermain permainan dalam produk mereka dengan menggunakan wang sebenar bagi membeli duit dan peralatan dalam permainan itu.
Saman itu turut mendakwa,00 kanak-kanak boleh melakukan pembelian tanpa pengetahuan atau kebenaran ahli keluarga mereka ketika bermain permainan aplikasi yang disediakan oleh Apple dan diiklankan sebagai percuma.

Kumpulan ibu bapa itu berkata, beberapa permainan seperti Smurf Village mewujudkan senario seperti aplikasi itu percuma, tetapi 1,000 kredit dalam permainan itu sebenarnya berharga AS$59 (RM181).

Seperti yang baru terjadi, seorang budak lelaki yang menghabiskan £ 1.000 tunai ibu atau bapanya - bermain permainan komputer dalam talian. Cheeky Jake Sadler , enam, dari Portsmouth, berjaya 'membeli wang' emas ketika bermain permainan Zombie Takeover - percuma untuk dimuat turun pada iPad ibunya.

Namun, ibu bapanya terkejut setelah mengetahui 'aktiviti luar biasa' pada akaun mereka. Dan kemudian mereka melihat lebih £ 950 telah dibelanjakan dalam tempoh hanya tiga puluh minit. Gemma Jake, ibu, 31, berkata: 'Kami tidak tahu mengenainya sehinggalah pihak bank menghubungi kami. Dan apabila kami melihat akaun bank kami dan mendapati sejumlah besar wang yang hilang, saya berasa sangat sakit.'


Kerana bimbang ianya adalah penipuan, Puan Sadler dan suami Martin, 34, seorang pemasang elektronik, sedaya upaya cuba untuk memahami apa yang berlaku. Tetapi kemudian mereka melihat Jake duduk diam di sudut bilik dengan iPad Puan Sadler.

Dan apabila mereka melihat dengan lebih dekat, mereka mendapati Jake telah berjaya masukkan kata laluan untuk kad debit mereka. Dia telah membeli 'emas' untuk bermain permainan di mana pemain membawa tentera pejuang zombi untuk bertarung mencegah penceroboh manusia.

Mujurlah Puan Sadler berjaya untuk menghubungi pemilik iTunes Apple, yang kini sedang didakwa atas isu di Amerika Syarikat, yang bersetuju untuk mengembalikan wang tunai mereka.




.

1 Penyokong CHELSEA:

Unknown on April 23, 2012 at 11:32 AM said...

sedihnya Lulu ..haish ..apa jadah la bagi pengguna merana gini ?

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!