Saturday, May 5, 2012

Hidangan sup kucing ada di restoran


Para aktivis haiwan di Shanghai, China berhasil menyelamatkan sekitar 300 ekor kucing dari seorang dealer. Dealer tersebut telah membeli haiwan-haiwan curian itu untuk dijual ke restoran-restoran di China selatan. Kucing-kucing itu akan dijadikan hidangan sup di restoran.  Para aktivis bergerak setelah mendapatkan info dari seorang pecinta kucing. Mereka kemudian menemukan 22 kandang bambu berisi banyak kucing di sebuah lokasi.

Kucing-kucing itu akan dikirimkan ke Provinsi Guangdong. Sebagian besar kucing yang berhasil diselamatkan itu telah dikembalikan kepada pemiliknya. Namun tiga kucing ditemukan mati dan sebahagiannya mengalami patah kaki. "Kucing-kucing itu mengalami kekerasan. Mereka dilemparkan ke dalam truk bukannya dimasukkan secara betul," kata Lai Xiaoyu, seorang aktivis yang terlibat dalam penyelamatan itu.


"Kucing-kucing yang hidup tadi akan berakhir menjadi sup di restoran-restoran," tambahnya. Restoran khabarnya membayar sebesar 50 yuan untuk seekor kucing. Dalam insiden ini, polis telah menahan dealer kucing, Yang Baoguo yang telah bertahun-tahun menjual kucing untuk restoran. Namun lelaki itu kemudian dibebaskan tanpa dakwaan setelah sempat ditahan beberapa jam.

Disebabkan undang-undang perlindungan haiwan belum ada di China. "Tak ada undang-undang di China yang menyatakan kucing tidak boleh dimakan," kata polis, Ma Yong. "Kucing bukan haiwan yang dilindungi," katanya.





.

2 Penyokong CHELSEA:

Sayidah Nafisah Ruslan on May 5, 2012 at 10:47 AM said...

ya allah.. habih semua bende hidup diorang nak makan..

Pondok Usang on May 5, 2012 at 10:54 AM said...

woo..sanggup ke nak makan kucing yg comey..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!