Tuesday, May 22, 2012

Nenek tawan Everest


Seorang nenek yang menjadi wanita tertua di dunia sampai ke Gunung Everest sedekad lalu, memecahkan rekodnya sendiri hari ini dengan kembali menawan puncak gunung tersebut pada usianya 73 tahun. Jurucakap Persatuan Mendaki Gunung China Tibet, Ang Tshering berkata, Tamae Watanabe bersama empat ahli pasukannya mencapai puncak Everest dengan ketinggian 8,850 itu dengan pendakian dari sebelah utara gunung di Tibet dan tiba awal pagi.

Watanabe menawan puncak Everest pada 16 Mei 2002 semasa berusia 63, sekali gus menjadikannya wanita tertua di dunia pada ketika itu berjaya menakluki gunung tertinggi tersebut. Tshering berkata, Watanabe dan anggota pendakiannya yang lain dilaporkan berada dalam keadaan sihat dan dalam perjalanan pulang ke kaki gunung. Mereka mula meninggalkan kem terakhir di ketinggian 8,300 meter pada Jumaat malam dan meneruskan pendakian sepanjang malam sebelum tiba di puncak Everest pada pagi ini.

Ketibaan kumpulan Watanabe di puncak Everest hampir sama dengan kumpulan pendaki lain yang mendaki dari sebelah selatan gunung di Nepal. Cuaca di puncak Everest agak mencabar tahun ini sehingga ada beberapa kumpulan membatalkan ekspedisi mereka namun bulan Mei dikatakan menjadi masa terbaik untuk mendaki. Seorang lelaki Nepal, Min Bahadur Sherchan, merupakan manusia tertua yang memegang rekod mendaki Everest pada 2008 ketika usianya 76 tahun. - AP





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!