Wednesday, June 6, 2012

Timun ini unik dan berduri


Bentuk buah ini unik. Bulat lonjong dengan tonjolan kulit mirip duri atau tanduk. Warnanya kuning menyala dan isi buahnya berwarna hijau segar. Rupanya yang unik dan cantik ini masih ditambah rasa yang unik pula. Penampilan buah ini mirip buah tembikai. Ciri khas buah yang berasal dari Afrika ini adalah tanduk atau duri yang ada di beberapa bahagian kulitnya. Mirip buah naga tetapi lebih besar. Umumnya warna kulitnya kuning jingga dengan isi buah berwarna hijau segar. Kerana bentuknya yang unik, kiwano punya berbagai nama julukan, sebut saja African horned cucumber, jelly melon, hedged gourd, juga ada yang menyebut mentimun bertanduk, atau labu lindung.

Di bahagian tenggara Amerika Syarikat, kiwano disebut blowfish fruit kerana bentuknya mirip ikan buntal. Jika dipotong maka akan terlihat isi buah yang berair dan segar. Rasanya seperti campuran antara jeruk, limau nipis, dan timun namun ada sedikit rasa pisang. Teskturnya lunak dan ringan di mulut, dan bijinya halus putih seperti timun dan boleh dimakan. Buah ini selain dimakan begitu saja, dibuat jus atau dipotong sebagai hiasan kek dan dessert. Buah yang disebut 'Gakachika' di Zwimbawe ini dapat tumbuh secara semulajadi di ladang.





.

3 Penyokong CHELSEA:

Unknown on June 6, 2012 at 3:31 PM said...

ouh begitu ke akak lulu ? baru saya tahu .. :D ..

PearlKaz on June 6, 2012 at 3:50 PM said...

Oh.. ni timun ke? rupanye mmg wujud buah ni ye. first time sy tgk buah ni dlm cite The troops (rancangan nickelodeon)... :D

Kekzamanis on June 6, 2012 at 8:04 PM said...

Peliknya..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!