Saturday, November 10, 2012

Lelaki Perancis ini mengislamkan warga Arab Saudi...


Ya, anda tidak salah baca.. Bukankah sepatutnya orang Arab yang mengislamkan orang Perancis??? Ini adalah kisah benar, dan terjadi di musim haji tahun 2012 ini. Seorang lelaki berasal dari Perancis, Bernard Maxim, yang sudah mengislamkan puluhan orang Eropah, turut melaksanakan ibadah haji tahun 2012 ini. Puluhan orang berkumpul di sekitar khemahnya di Mina, umumnya berasal dari jemaah haji Eropah, dia membimbing dan mengajar mereka tentang tata cara menaiki haji. Tapi ada pengalaman istimewa buat Maxim di tahun ini, iaitu dia mengislamkan seorang warga Arab Saudi. Seperti dipetik dari harian Al-Watan, Maxim (atau yang lebih suka dipanggil Abdus Salam) bercerita: “Ketika berada di pejabat saya di Jeddah beberapa minggu lalu, saya didatangi seorang pemuda Arab Saudi berambut perang, namanya Ray, dia berbincang dengan saya dengan bahasa Inggris, sebab hanya bahasa itu yang dia mengerti, hingga akhirnya dia menyatakan masuk Islam di hadapan saya, dan saya mengajarkannya tentang hal-hal ibadah”. Ujar Maxim.

Maxim menceritakan lebih lanjut, bahawa Ray (22 tahun) adalah pemuda Arab Saudi kelahiran Jeddah. Dia berasal dari keluarga yang sangat dihormati di Jeddah. Ibunya seorang warga Amerika. Tapi ketika baru saja dilahirkan beberapa hari, Ray dibawa ibunya ke Amerika hingga dia menetap di sana selama 22 tahun. Dan beberapa minggu lalu, Ray memutuskan kembali kepada keluarga ayahnya di Jeddah, tapi sayang, dia sudah tidak boleh berbahasa Arab. Sesampainya di Jeddah, Ray dibawa ayahnya ke tempat Maxim, dan saat itulah Ray menyatakan keinginannya untuk memeluk Islam.

Menurut penuturan Ray, selama ini dia tidak merasakan ketenangan hidup. Budaya dan didikan barat yang selama ini dia rasakan membuat batinnya berkecamuk. Maxim sendiri sekarang tinggal di Jeddah bersama keluarganya. Seluruh anak lelakinya (salah seorang di antaranya bernama Umar) sudah sangat mahir berbahasa Arab. Dan yang lebih menakjubkan, seluruh anak lelakinya tersebut adalah penghafal Al-Qur’an. “Anak saya lebih pintar berbahasa Arab dialek Jeddah daripada anda” selorohya kepada wartawan.






.

3 Penyokong CHELSEA:

Uji Hussein on November 10, 2012 at 8:10 PM said...

Malu pulak akak sebab sebagai seorang Islam, Bahasa Arab akak tau jumjumatun je.

Unknown on November 11, 2012 at 12:15 AM said...

Islam itu indah..

NJihe.am on November 24, 2012 at 8:13 AM said...

nice sharing, Sepanyol juga negara Islam suatu ketika dahulu (Alhambra). http://studioous.blogspot.com/

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!