Friday, January 11, 2013

Kisah buat renungan. Walaupun sangat kaya, wanita ini tetap bekerja sebagai pekerja membersihkan bandar


Yu Youzhen (53) bukan wanita biasa. Warga kota Wuhan, China ini memiliki kekayaan yang luar biasa. Menurut harian South China Morning Post, Yu adalah pemilik 17 bangunan apartmen di Wuhan dengan nilai aset sebesar 1.6 juta dollar AS. Namun, tak seperti orang kaya lainnya yang memilih bersantai mengira kekayaan atau bercuti ke luar negeri, Yu tetap memilih bekerja di usianya yang sudah senja itu. Dan, pekerjaan yang dipilih Yu adalah pekerja kebersihan bandar dengan gaji sangat rendah sejak 1998. Dia harus bangun sejak pukul 3 subuh, lalu bekerja selama enam jam membersihkan jalan sepanjang 3 km dari sampah dan kotoran lainnya.

Tak hanya itu, Yu harus bekerja selama enam hari dalam seminggu. Sebenarnya, Yu dan suaminya lahir dari keluarga miskin dan biasa bekerja keras. Sejak 1980-an, Yu dan suaminya bekerja dari pagi hingga malam demi mendapatkan sedikit wang. Penat lelah mereka terbayar, ketika mereka akhirnya boleh membina rumah tiga tingkat. Dan dengan beberapa ruangan di rumah tiga tingkat inilah yang kemudian disewakan Yu untuk warga desa yang merantau ke Wuhan. Dengan menyewakan ruangan dengan harga 50 yuan sebulan, Yu dapat menyimpan wang untuk membina lebih banyak apartmen. Hanya dalam beberapa tahun, Yu sudah memiliki lima bangunan apartmen.

Kini, ramai yang tak memahami mengapa Yu, yang sudah kaya, tetap bekerja sebagai pembersih jalan. Apa sebenarnya motivasi Yu mempertahankan pekerjaannya? "Saya ingin menjadi contoh bagi anak-anak saya. Seseorang tak boleh hanya duduk di rumah dan bersenang lenang dengan semua kekayaannya," kata Yu menjelaskan motivasinya. Bahkan Yu tak segan-segan memperingatkan kedua anaknya agar tidak malas. "Jika mereka tak mau bekerja maka saya akan serahkan semua kekayaan saya kepada negara," ujar Yu. Dan ancaman si ibu ternyata cukup berkesan. Anak-anaknya kini kerja dan berpangkat dengan gaji yang besar.. -Cdaily






.

3 Penyokong CHELSEA:

nurdani on January 11, 2013 at 8:36 PM said...

wah..hebat

||aLeaSaRa|| on January 11, 2013 at 10:21 PM said...

hye sis lulu ^^

owh sy mmg dh pnh bc artikel ni,mmg bgs dia didik ank spya usaha sdri cr duit.anak pun pandai berdikari.sesetengah mak yg dh kaya suka ank duk lepak umh menghabiskan harta hehehe.

Unknown on January 11, 2013 at 11:48 PM said...

Hugh...Kalau ade org Malaysia cm Ni sy salute la...

Bangga dgn makcik Ni!

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!