Monday, February 25, 2013

SIAPA ORANG GAJIKU



Novel yang menarik dan jalan ceritanya tak berat dan mudah difahami. Novel mengisahkan Aina Aishah berkelulusan Doktor Psikologi, yang bersembunyi sepulangnya dari luar negara setelah menamatkan pengajian, kerana sikap ibunya Datin Sharifah Mawar yang sering sibuk mencarikan jodoh buatnya dan abangnya. Dia menerima tawaran Tengku Fauziah, nenek sahabatnya, Rina untuk merawat sepupu Rina, Tengku Haikal Iskandar yang kecewa ditinggalkan oleh tunangnya Sofea semasa majlis perkahwinan mereka disebabkan Aina memerlukan wang untuk didermakan kepada rumah anak-anak yatim.

Tengku Fauziah bersetuju membayar sejumlah wang untuk tujuan itu. Keadaan Tengku Haikal sangat teruk, membuatkan Aina Aishah terpaksa menggunakan kepakarannya sebagai Doktor Psikologi. Dan dia merubah keseluruhan rupa dan sikapnya agar dia benar-benar berperwatakkan seperti orang gaji.

Dalam masa yang sama Aina juga menyembunyikan identitinya yang sebenar dari Tengku Fauziah. Berkat kesabaran Aina merawat Tengku Haikal , Haikal pulih dan kembali bersemangat. Suatu hari, Sofea kembali, dan Tengku Haikal menjadi keliru dengan perasaannya terhadap Sofea. Keadaan menjadi rumit bila Tengku Fazira, ibu Tengku Haikal  dan Sofea membuat rancangan untuk mengusir Aina dari banglo kepunyaan Tengku Fauziah. Tengku Haikal terasa kehilangan.. Akhirnya rahsia yang disimpan Aina terbongkar, dan rupa-rupanya Aina adalah kawan Tengku Haikal ketika zaman kanak-kanak yang suka membulinya.

Apakah akhir cerita novel ni? Berjayakah Datin Sharifah Mawar memilih pasangan buat anak-anaknya? Adakah Tengku Haikal akan kembali kepada Sofea? Dan bagaimana pula rahsia Aina boleh terbongkar?? Jeng..jeng....



* Secara keseluruhan, syabas buat penulis ini, kerana jalan cerita novel ini memang menarik, dan rasanya, lebih baik jika novel ini diperkembangkan lagi. Ada beberapa keadaan kurang diteliti, juga 'hubungan' antara Aina dan Haikal agak kurang umpphh. Lulu sangat berharap watak pasangan ini, juga watak abang Aina dan tunangnya di'lebihkan' ceritanya, agar ada lebih feel love story disitu.  Sayanglah. Sebab rasanya, kalau penulis mengembangkan cerita ni, boleh jadi novel ini akan lebih tebal dan pembaca akan merasa lebih terbuai ketika membacanya.. :)



Tajuk : Siapa orang gajiku
Penulis : Azimah Lily
Halaman :  545 muka surat
Harga : RM21/RM24






.

3 Penyokong CHELSEA:

Azlan Strider on February 22, 2013 at 11:25 AM said...

saya bukan jenis orang yang baca novel tapi berdasarkan jalan cerita dia macam menarik,..hehehe

Regards,
-Strider-

Unknown on February 24, 2013 at 7:41 AM said...

Eekk sanggup dia menyamar jadi org gaji

irah said...

mmg tgh cari novel ni dah baca beberapa bab cerita ni best....

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!