Sunday, July 21, 2013

Kanak-kanak 3 tahun dah pandai jadi pengkritik makanan


Kanak-kanak 3 tahun dah pandai jadi pengkritik makanan | Pengkritik makanan adalah orang-orang yang memiliki 'lidah' lebih peka dari orang biasa. Pengkritik makanan akan menilai sebuah hidangan tidak hanya berdasarkan enak atau tidak, tetapi semua unsur dalam makanan. Di Jepun, ada kanak-kanak berusia 3 tahun yang sudah menunjukkan bakat sebagai pengkritik makanan. Kanak-kanak istimewa ini bernama Rino. Berbeza dengan kanak-kanak yang sering susah makan, Rino justru suka makan dan menikmatinya. Rino bahkan boleh menilai apakah hidangan itu enak atau tidak, kurang manis, kurang masin, terlalu pahit dan sebagainya. Ibu bapa Rino nampaknya mengerti bakat anak mereka. Ayah dan ibu Rino mengabadikan bakat kanak-kanak ini dalam Youtube bernama rinozawa.


Dalam berbagai video tersebut, ibu Rino membuat sendiri berbagai makanan dari seluruh dunia, mulai dari Tiramisu, Cake Strawberry, Bibimbab, Tortilla dan hidangan dari negara-negara lain. Jika sudah masak, Rino akan merasa makanan-makanan itu. Dia tidak hanya menghabiskan makanan, tetapi juga menilai semua bahagian yang ada. Seperti rasa buttercream, sos, lapisan demi lapisan, bahkan kanak-kanak ini akan membongkar lapisan kek gulung hanya untuk merasakan rasa kulit pelapis kek, persis pengkritik profesional.


Jika makanannya enak, dia akan mengatakan "Oishii.." yang ertinya enak. Jika tidak suka, Rino akan memalingkan wajah, menjulurkan lidah atau membuat tanda silang dari tangannya. Menarik melihat Rino menilai makanan. Anda pasti ingin menikmati makanan yang sama dengan Rino. Selain pintar menilai rasa makanan, Rino sering membantu ibunya membuat berbagai makanan yang mudah dimasak.





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!