Wednesday, September 18, 2013

Kanak-kanak perempuan mati dibunuh ibu bapanya?


Kanak-kanak perempuan mati dibunuh ibu bapanya? | Seorang budak perempuan berusia lima tahun menjadi 'korban' ibu bapanya yang nekad mengambil keputusan cuba membunuh diri bersama abangnya berusia tujuh tahun akibat mengalami masalah hutang. Dalam kejadian di sebuah rumah kedai milik saudara mereka di kawasan perindustrian Sri Manja Square dekat Jalan Klang Lama di sini, Mable Shiew Mun, 5, maut akibat dilemaskan di dalam asap daripada arang yang dibakar di kediaman tersebut pada 12 September lalu. Kedua-dua pasangan berusia 50-an dan 30-an serta seorang lagi anak mereka dikenali sebagai Matthew berusia tujuh tahun bagaimanapun tidak mati.

Perbuatan kedua-duanya tidak terhenti setakat itu sebaliknya tetap cuba membunuh diri termasuklah pergi ke Klang, Selangor untuk mencari lokasi sesuai selain ingin menggantung diri di rumahnya. Segala-galanya akhirnya terbongkar setelah kenalan mereka datang ke rumah pagi ini, untuk bertanyakan tentang ketidakhadiran Mable selama seminggu di sekolah tadika. Seorang jiran yang enggan dikenali berkata, rakan karib Mable mengadu kepada ibu bapanya tentang mangsa yang tidak hadir di tadika yang terletak di Jalan Othman di sini. "Mereka datang dan mengetuk pintu dengan kuat pukul 8.30 pagi setelah mendapati keluarga itu ada di dalam rumah.

"Mulanya pasangan itu tidak membenarkan mereka masuk ke dalam rumah, namun selepas diugut untuk menghubungi polis, mereka beralah dan membenarkan masuk. "Ketika itu, abang mangsa yang bersekolah darjah satu menerpa ke arah mereka dan memberitahu adiknya telah mati. Mayat mangsa kemudian ditemui di atas katil di dalam bilik utama dan juga melihat banyak arang di dalam rumah itu," katanya. Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, pasangan itu telah cuba membunuh diri bersama dua anaknya sekurang-kurangnya tiga kali. "Pada malam 11 September lalu, mereka cuba membunuh diri di dalam rumah tetapi tidak berjaya dan pada keesokan harinya, mereka melakukan perkara sama dan kali ini, anak bongsunya meninggal.

"Dua hari selepas itu (13 September), mereka ke Klang untuk mencari lokasi bunuh diri tetapi membatalkan hasrat tersebut kerana takut. Kami percaya mereka membawa mayat mangsa bersama," katanya dalam sidang akhbar di lokasi kejadian di sini hari ini. Beliau seterusnya memberitahu, polis turut menemukan tali dipercayai untuk digunakan bagi mengantung diri di dalam rumah berkenaan. Kata Arjunaidi, polis percaya motif pasangan terbabit mahu membunuh diri adalah akibat masalah kewangan dan setakat ini polis masih menyiasat kemungkinan penglibatan peminjam wang haram atau ah long dalam kes terbabit.

"Pasangan suami isteri itu telah ditahan di rumahnya hari ini manakala anak lelaki suspek akan diserahkan kepada saudara terdekat," katanya yang memberitahu siasatan dijalankan di bawah Seksyen 302 kerana membunuh. Dalam perkembangan sama, seorang jiran yang dikenali sebagai Hajah Ros berkata, pasangan suami isteri itu adalah seorang yang peramah di samping mempunyai anak-anak yang baik. "Biasanya anak-anak mereka terutama yang mati itu akan berlari-lari di koridor sambil diperhatikan ibunya. Saya terkejut diberitahu tentang tragedi ini kerana mereka menyayangi dua beradik itu," katanya. -Utusan




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!